Ilmastonmuutosta pidetään aikamme suurimpana haasteena

Vattenfallin tuoreessa raportissa todetaan, että suuri yleisö uskoo ilmastonmuutoksen olevan aikamme suurin haaste ‒ suurempi kuin mikään muu maailmanlaajuinen ongelma, kuten sota, konflikti tai talouden taantuma. Yritysten ja hallitusten odotetaan johtavan taistelua ilmastonmuutosta vastaan, koska niiden uskotaan parhaiten pystyvän hidastamaan sitä. Raporttia varten tehdyssä kyselyssä vastaajat olivat myös sitä mieltä, että tasapainoinen ilmastokeskustelu voi kannustaa toimimaan.

Raporttia varten ihmiset Ruotsissa, Saksassa, Alankomaissa, Tanskassa, Suomessa, Ranskassa ja UK:ssa vastasivat kyselyyn ilmastonmuutokseen liittyvistä tuntemuksistaan. Yli kolmannes uskoo, että ilmastonmuutos on aikamme uhkaavin maailmanlaajuinen ongelma, ja yli 40 prosenttia vastaajista samaistuu sitä koskevaan huoleen.

Raportissa analysoitiin myös median ilmastonmuutosta koskevaa uutisointia viimeisen vuoden aikana ja todettiin, että suuressa osassa uutisia painotetaan ongelman vakavuutta, minkä vuoksi ne ovat sävyltään negatiivisia. Osan uutisista taas koettiin olevan luonteeltaan erityisen negatiivisia ja korostavan tunnepitoisesti ilmastonmuutoksen jo nyt näkyviä katastrofaalisia seurauksia. Raportissa löydettiin myös runsaasti positiivisia uutisia ilmastonmuutoksen hidastamiseen tähtäävistä hankkeista tai poliittisista toimista.

Vastaajat muistavat kuitenkin suuremman määrän ilmastonmuutosta koskevaa negatiivista raportointia kuin mediaympäristössä on nähtävissä ja myöntävät jakavansa sosiaalisessa mediassa todennäköisemmin negatiivisia uutisia. Tämä voi johtaa voimattomuuden tunteeseen.

Raporttia varten Vattenfall on konsultoinut amerikkalaista psykologia Renee Lertzmania. Hän sanoo: "Tasapainoinen keskustelu ilmastonmuutoksesta sallii kaikenlaiset reaktiot: voimme olla sekä haavoittuvia ja peloissamme että rohkeita ja aktiivisia. Tasapainoinen julkinen keskustelu sallii kaikenlaiset reaktiot. Meidän ei tarvitse enää valita, olemmeko peloissamme vai innostuneita. Eikä meidän tarvitse olla vaihdellen toiveikkaita, optimistia ja epätoivoisia. Voimme olla kaikkea sitä ja paljon enemmän yhdellä ja samalla kertaa niin pian kuin  oivallamme, että on mahdotonta sulloa kaikkia tunteita ja reaktioita pieneen laatikkoon”.

"On selvää, että ilmastonmuutokseen liittyvät tuntemuksemme ovat yhteiskunnassa ohittaneet kriittisen pisteen", sanoo Vattenfallin toimitusjohtaja Magnus Hall. "Yhtiönä, joka tuottaa ja jakelee energiaa, vaikutusmahdollisuutemme ovat huomattavat, ja se korostuu tässä raportissa. Koko 20 000 työntekijän yhtiömme on täysin sitoutunut tekemään fossiilittomasta elämästä mahdollista yhden sukupolven aikana ja auttamaan kumppaneitamme eri teollisuuden aloilla kuljetusten ja prosessien sähköistämisessä”.

Muita huomioita raportista:

• Monet kuluttajat muuttavat jo nyt jokapäiväistä elämäänsä ja ostospäätöksiään, pyrkimyksenään erityisesti ilmastojalanjäljen pienentäminen. Kuitenkin suuri osa väestöstä sanoo edelleen, ettei vielä tee niin mutta tekisi mielellään.

• Toiminnan esteet voivat olla käytännöllisiä ‒ ilmastoystävällisten vaihtoehtojen saatavuus ja hinta ‒ mutta ne voivat myös olla peräisin ympäröivästä mediasta ja sosiaalisesta mediasta. Etenkin negatiivinen raportointi saa aikaan tunnetta yksilön voimattomuudesta ongelman edessä. Toisaalta silloin kun uutisissa korostetaan positiivisia esimerkkejä edistyksestä taistelussa ilmastonmuutosta vastaan, tällä on usein päinvastainen vaikutus.

• Pääosin positiivisen uutisoinnin tunnepitoinen vaikutus on erityisen suuri etenkin siinä, miten se innostaa yksittäisiä ihmisiä toimimaan muiden esimerkkien mukaan.

• Negatiivisempi ja tunnepitoisempi raportointi voi myös kannustaa toimintaan ilmaston hyväksi ‒ etenkin silloin, jos se synnyttää vihastumisentunteen siitä, mitä yhdessä teemme planeetallemme.

Koko raportti ja johdon tiivistelmä siitä ovat liitteenä.

Lue lisää raportista Vattenfallin sivustolta

Lisätietoja antavat:
Vattenfallin viestintä, puhelin: +46 (0)8 739 50 10, sähköposti: press@vattenfall.com

Sustainable Brand Index-logotyyppi

Kuluttajat valitsivat Vattenfallin jälleen kerran Suomen vastuullisimmaksi sähköyhtiöksi

Suomalaiset kuluttajat mieltävät Vattenfallin Suomen vastuullisimmaksi sähköyhtiöksi vuoden 2024 Sustainable Brand Index -kyselyssä kuudetta kertaa peräkkäin.

Lue koko artikkeli
Lintu lentää lumisen maiseman yllä

Vattenfallille huippuarvosana ilmastotyöstä

Vattenfall on saanut parhaan luokituksen Carbon Disclosure Projectin (CDP) vuoden 2023 ympäristöluokituksessa. Vattenfall sijoitettiin yhdessä vain noin 400 muun yrityksen kanssa CDP:n A-lis...

Tuulivoimaloiden komponentit

Vattenfall ja SSAB aloittavat uuden fossiilittomaan teräkseen keskittyvän yhteistyöhankkeen

Vattenfall ja SSAB ovat allekirjoittaneet aiesopimuksen HYBRIT-teknologialla valmistetun fossiilittoman teräksen toimittamisesta.