Contract met Bio Enerco voor biomassacentrale Nuon Lelystad verlengd

Bio Enerco levert al ruim 15 jaar houtsnippers uit het beheer van natuur en landschap aan de biomassacentrale van Nuon in Lelystad. Recentelijk is de samenwerking met Bio Enerco tot 2019 verlengd.

Staatsbosbeheer

De biomassa in de vorm van houtsnippers wordt onder andere verkregen uit bosbeheer en onderhouds- en snoeiwerk in de gebieden van Staatsbosbeheer. Dat hout wordt zo hoogwaardig mogelijk verwerkt, zodat het zo lang mogelijk meegaat in de maatschappij. Alleen hout dat niet geschikt is voor verwerking in andere producten zoals planken, papier en spaanplaat, krijgt bij Staatsbosbeheer het label energiehout, dus haardhout en houtsnippers. Totaal wordt jaarlijks 22.000 ton houtsnippers geleverd aan de biomassacentrale van Nuon Lelystad. De biomassa die Staatsbosbeheer levert in Lelystad komt voor 80% uit Flevoland. De overige 20% komt uit andere delen van het land.

Biomassacentrale in Lelystad

De biomassacentrale van Nuon in Lelystad is in gebruik genomen in 2000 en heeft een maximaal elektrisch vermogen van 1.5 megawatt en een maximaal thermisch vermogen van 6.5 megawatt. De centrale voorziet 5.000 huishoudens en gebouwen van elektriciteit en warmte.

Over Bio Enerco

Bio Enerco is een particulier bedrijf dat biomassa in ruwe vorm inkoopt en verwerkt tot hoogwaardige grondstof voor onder andere biomassacentrales. Het bedrijf werd in 1999 opgericht als een dochter van  grote groenbedrijven. Momenteel zijn Staatsbosbeheer en Van Werven Biomassa B.V. de aandeelhouders van het bedrijf.

Bekijk ook

Achtergronden
2020-05-26

Vattenfall deelt ideeën voor meer biodiversiteit