Nuon en Vestia sluiten renovatiewoningen aan op stadswarmte

Vandaag hebben woningcorporatie Vestia en energiebedrijf Nuon een overeenkomst ondertekend waarin is vastgelegd dat bestaande woningen worden aangesloten op het warmtenet in Rotterdam-Zuid.

Het is in Rotterdam-Zuid de eerste keer dat bestaande woningen een eigen aansluiting op stadswarmte krijgen. Normaal wordt het warmtenet aangelegd om nieuwbouw op aan te sluiten, maar door de economische crisis zijn er de afgelopen jaren minder nieuwbouwwoningen gebouwd. Er is daarom naar een manier gezocht om ook bestaande bouw te laten profiteren van stadswarmte. Door de aansluiting op het stadswarmtenet van Nuon dragen de bewoners in Zuidwijk straks bij aan de duurzaamheidsambities van de stad. In het appartementencomplex in Zuidwijk wordt er maar liefst tachtig procent CO2 gereduceerd.

Duurzaamheidsambities

Voor Vestia en Nuon is duurzaamheid de drijfveer achter het project in Zuidwijk. Willem van Vliet, directeur Onderhoud en Ontwikkeling bij Vestia: “Het past bij onze milieudoelstellingen om naar duurzame alternatieven te zoeken. Dat doen we in Rotterdam samen met Nuon en de gemeente.” Dankzij stadswarmte gaan bewoners in Rotterdam er ook qua comfort op vooruit. Marnix van Alphen, business manager bij Nuon licht toe: “Direct warm water uit de kraan, geen onderhoud van een cv-ketel en nooit meer een koude douche als er iemand anders ook warm water nodig heeft. Bovendien is de kans op een storing met een ketel veel groter dan een storing in het stadswarmtenet.”

Restwarmte in Rotterdam

Rotterdam heeft door zijn industrie een enorme hoeveelheid restwarmte beschikbaar. Omgerekend voor ruim 1 miljard kubieke meter aardgas. Deze restwarmte gaat nu voor een groot deel ‘de lucht in’ of wordt geloosd in oppervlaktewater. Dankzij wijkwarmtenetten van Nuon wordt de restwarmte hergebruikt in woningen voor warm water en verwarming. De warmte is nu alleen nog afkomstig van afvalverwerker AVR in Rozenburg. In de toekomst zullen meer bedrijven warmte gaan leveren. Uiteindelijk zullen die de komende jaren 150.000 woningen voorzien van milieuvriendelijke stadswarmte.

Bekijk ook

Energiepark Haringvliet Zuid
Vattenfall
2020-05-22