Hollandse Kust Zuid
Vattenfall/Nuon
Persberichten 19 september, 2018

Vergunning windpark Hollandse Kust Zuid onherroepelijk

De overheid heeft aan Vattenfall laten weten dat de vergunning voor de aanleg van het windpark op zee Hollandse Kust Zuid 1&2 onherroepelijk is.

Op 19 maart van dit jaar won Vattenfall de eerste subsidieloze tender. Er moest echter gewacht worden tot alle procedures voor het indienen van bezwaren hierop waren afgerond. Dat is nu het geval. Hiermee is de vergunning van dit windpark van 700 tot 750 MW (goed voor energie voor 1 tot 1,5 miljoen huishoudens) nu ook echt onherroepelijk.

“Met de onherroepelijke vergunning staan alle seinen nu op groen. We pakken de uitdaging aan om aan de slag te gaan met dit eerste subsidievrije windpark in Nederland", aldus Gijs Nijsten, ontwikkelmanager offshore wind van Vattenfall.

Het bedrijf gaat nu verder van start met dit project. Zo is er al begonnen met de eerste voorbereidingen zoals het aanbestedingsproces voor belangrijke onderdelen (zoals turbines, fundaties en de productie, het transport en de installatie van de windturbines). Het windpark moet binnen vijf jaar volledig operationeel zijn.

Bekijk ook

Transport Windpark Wieringermeer
Vattenfall, Hans-Peter van Velthoven
2019-05-8