Skip to content Gå till huvudnavigeringen

Hyundai väljer Vattenfall som laddpartner för sina elbilskunder

90 Hyundai-återförsäljare kommer att kunna erbjuda sina elbilskunder laddbox och installation till ditt hem från Vattenfall vid köp av en Hyundai IONIQ.

– Hyundai är för oss en naturlig partner att samarbeta med för att lösa elbilsförarnas laddbehov, säger Susanna Hurtig, Nordenchef Vattenfall E-Mobility.

Från och med den 15 juni kommer Hyundais samtliga 90 återförsäljare att kunna erbjuda helhetslösningar och expertis från Vattenfall till de kunder som köper en Hyundai IONIQ elbil eller laddhybrid.

– Hyundai ligger i framkant när det gäller laddning och elbilar av modern standard. De ser ett stort värde i att vi kan hjälpa deras kunder med laddlösningar i hemmet. Med en elbil ”flyttar macken hem”, 80 procent av laddningen beräknas ske hemma. Genom samarbetet kan kunden redan hos bilhandlaren få hjälp med att förbereda och ordna en laddlösning, säger Susanna Hurtig, Nordenchef Vattenfall E-Mobility.

När elbilsägaren inte laddar hemma går det naturligtvis bra att ladda via en app eller laddkort i det publika laddnätet InCharge som Vattenfall driver med partners runt om i landet som ett led i Vattenfalls strategi om en klimatsmart framtid. I dagsläget har InCharge 266 publika laddstationer i Sverige och stadigt stigande. Ambitionen är minst 1 000 laddstationer vid årets slut.

– Det som är så positivt med valet av Vattenfall är att de klarar av att ta hand om allt från installation och hårdvara till frakt och tjänster. Vi har som plan att under kommande år ta in fler laddhybrider och elbilar till vår bilflotta och ser ett ökat behov av laddlösningar. Där kommer Vattenfall in som en kunnig partner, säger Ola Borgernäs, vd på Hyundai.

Att ladda elbilen med en laddbox är till skillnad från vanliga eluttag gjorda för att ladda höga effekter under lång tid. En laddbox ger inte bara en säkrare laddning utan även möjlighet att ladda snabbare.

Mer information:
Vattenfall
Hyundai
InCharge

Heidi Stenström, pressekreterare Vattenfall, telefon: 070 611 81 92, e-post:  heidi.stenstrom@vattenfall.com
Tobias
Joelsson, PR-ansvarig, Hyundai, telefon: 0733 38 07 70, e-post; Tobias.Joelsson@hyundai.se

Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post:  press@vattenfall.com
:      facebook.com/vattenfallpressrum
twitter.com/Vattenfall_Se

En elbil från aimo laddas vid InCharge-laddstolpe
2018-10-31

InCharge laddar Stockholms nya bildelningstjänst aimo

300 bilar som helt och hållet drivs av el kommer med start den 31 oktober att finnas tillg...

Motorcykeltävling
Nordic Sport & Event

Michael Stork från Vattenfall Services blir den förste tävlingsföraren i Gotland Grand Nat...

Fotograf vid en havsbaserad vindkraftpark. Foto: Kate Drouet

Mediebank

Sök och ladda ned bilder.

Prenumerationstyp

Pressmeddelande språk