Vattenfall investerar 325 MEUR i ett nytt kraftvärmeverk i Berlin

Vattenfall har tagit det slutgiltiga investeringsbeslutet om ett modernt kombinerat kraftvärmeverk i Berlin-distriktet Marzahn-Hellersdorf. Med det nya kraftvärmeverket stödjer Vattenfall Berlins ambition att ligga i framkant vad gäller klimatskyddet och energiövergången.

– Detta beslut, som vi tog igår, är ett tydligt åtagande gentemot Berlin. Med byggandet av detta kraftvärmeverk kommer vi att uppfylla ytterligare en punkt i klimatskyddsavtalet med Berlins senat som vi undertecknade i oktober 2009. Vi är på god väg att halvera våra utsläpp jämfört med 1990, säger Tuomo Hatakka, som representerar Vattenfall i Tyskland.

Beslutet banar väg för en investering om 325 MEUR i en tillgång som kommer att spela en viktig roll för att uppnå klimatneutralitet i Berlin.

– Det nya kraftvärmeverket i Marzahn är en viktig del av detta. Det kommer att säkerställa en klimateffektiv och tillförlitlig fjärrvärmeförsörjning för de kommande årtiondena och kommer att vara baslastkraftverk för fjärrvärmeområdena i stadens östra delar, tillägger Gunther Müller, talesman för styrelsen för Vattenfall Wärme AG.

Kraftvärmeverket med 260 MW elkapacitet och 230 MW värmekapacitet samt en bränsleverkningsgrad på cirka 90 % kommer att vara en av de mest moderna tillgångarna i sitt slag. Byggarbetet vid Allee der Kosmonauten planeras starta i april. Driftstarten är planerad till sommaren 2020.

Efter ett internationellt upphandlingsförfarande fick Siemens AG kontraktet som generalentreprenör i december 2015. Siemens kommer att leverera gasturbinen som kommer att tillverkas vid Siemens traditionella Berlin-anläggning.

Vattenfall offentliggör denna information enligt svensk lag om värdepappersmarknaden.

Från Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post: press@vattenfall.com

Facebook:    facebook.com/vattenfallpressrum

Twitter:         twitter.com/Vattenfall_Se

Elpannan i Karolinenviertel

Den nya elpannan i Hamburgs stadsdel Karolinenviertel kommer att kunna omvandla vind till ...

Skiss på hur det nya värmeverket i Uppsala kan se ut
2018-12-18

Vattenfalls nya miljardinvestering hjälper Uppsala nå klimatmålen

Vattenfall har beslutat investera i ett nytt värmeverk i Uppsala. Därmed fasar Vattenfall ...

Fotograf vid en havsbaserad vindkraftpark. Foto: Kate Drouet

Mediebank

Sök och ladda ned bilder.