Elmarknaden just nu: Kallare väder driver upp elpriset

Det är många faktorer som påverkar elpriset, allt från vädret till råvarupriser och valutor. Under vintern är temperaturen dock den faktor som påverkar priset mest. En kall vinter kan med andra ord få stor inverkan på elpriset.

De kommande fyra månaderna är perioden då elförbrukningen normalt är som högst i Sverige. Nästan hälften av all el konsumeras under dessa månader. Ett genomsnittshushåll har sin årliga förbrukning fördelat på cirka 20 procent under sommaren och 50 procent på vintern. Detta i kombination med ett högre elpris märks hos konsumenterna.

– För kunderna innebär detta en stor skillnad. En prisskillnad på 25 öre kan leda till en betydligt högre energikostnad. För en kund som förbrukar 20 000 kWh innebär skillnaden att januaris elhandelskostnad ligger på 840 kronor medan i juli betalar samma kund 281 kronor, säger Jonas Stenbeck, chef Vattenfall Försäljning.

Det rörliga elpriset har under november haft ett snittpris på drygt 50 öre/kWh i elområde 3, att jämföras med förra året då det låg på 31,5 öre/kWh.

Efter en lång tids uppgång har bränslepriserna i Europa stabiliserats eller till och med sjunkit något. Priset på utsläppsrätter har däremot ökat och påverkar elpriset på den europeiska elmarknaden. Den hydrologiska balansen ligger idag på ett underskott vilket kan få priset att stiga ytterligare under vintern. Både vind- och kärnkraft producerar enligt plan och håller priset på normala nivåer just nu.

– Med tanke på den oväntat varma sommaren är det svårt att sia om vintern men vi ser att det kommer att bli kallare inledningsvis i december. Min rekommendation är att välja ett fastprisavtal i tre år med Bytesrätt. Det innebär att du får ett tryggt elavtal om priserna fortsätter uppåt och samtidigt lätt kan byta elavtal om priserna skulle falla framöver, säger Jonas Stenbeck.

Se dagsaktuella elpriser på rörligt elpris

Mer om elmarknaden
Privat: Om elmarknaden just nu
Företag:
 Om elmarknaden just nu

Heidi Stenström, pressekreterare, 070-611 81 92, heidi.stenstrom@vattenfall.com
Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Vattenfalls vind- och solkraftspark Parc Cynog
2020-07-01

Ny undersökning från Vattenfall: Få känner till vad fossilfri el innebär

Endast en av tre svenskar känner till vad fossilfri el faktiskt innebär och knappt var fem...

En Vattenfallmedarbetare vid kraftverket i Stornorrfors
2020-06-25

Elmarknaden just nu: De låga elpriserna kom av sig

Välfyllda vattenmagasin och kraftig vårflod ger rekordlåga elpriser i norr men inte i söde...

Fotograf vid en havsbaserad vindkraftpark. Foto: Kate Drouet

Mediebank

Sök och ladda ner bilder.