Vattenfall/Crisp film

‘Energie besparen is vaak gewoon een kwestie van logisch denken’

Uit de Vattenfall Energiebespaarbarometer in de vijf Europese landen waar Vattenfall actief is, blijkt dat Nederlanders het meest innovatief zijn bij het vinden van slimme en vernieuwende vormen van energiebesparing. Energiecoach Rob van der Plas van Vattenfall vertelt over zijn ervaringen met klanten en geeft tips om ook in de zomer energie te besparen.

Uit de Energiebespaarbarometer, een onderzoek van Statista, blijkt niet alleen dat we slim en innovatief zijn, maar dat 92% van de Nederlandse deelnemers aan het onderzoek energie bespaart uit financiële overwegingen. En in de top 3 van energie besparen staan (1) alleen ruimten verwarmen waar je aanwezig bent, (2) de thermostaat lager zetten en (3) minder lampen aandoen.

Rob van der Plas_Hans-Peter_van_Velthoven(c).jpg

Herken je dat ook bij onze klanten, Rob?

“Voordat de energieprijzen zo enorm stegen, kregen we tachtig verzoeken per week voor energieadvies. Dat waren er afgelopen jaar tweehonderd per week en dat aantal is niet afgenomen. De klantenservice van Vattenfall en onze zelf opgeleide videoadviseurs vangen al heel veel vragen af, maar komen er ook niet altijd uit. Dan ga ik op huisbezoek of een mijn andere drie collega’s komt langs. Op de prijs van energie hebben wij natuurlijk geen invloed, we kunnen wel kijken naar het energieverbruik. We hebben het megadruk.

Ik vermoed dat al onze klanten het afgelopen jaar wel bezig zijn geweest met besparen van energie, maar niet iedereen doet dat even goed. Als je bijvoorbeeld de cv-ketel uitzet en je gaat je huis met elektrische kacheltjes verwarmen, dan gaat je energierekening niet naar beneden. Verwarmen met elektriciteit kan natuurlijk wel, maar dan liever met een warmtepomp in een goed geïsoleerd huis.”

Informeren wij onze klanten dan wel goed genoeg?

“Op onze site en op internet is al heel veel informatie te vinden, maar ik denk niet dat het aan de hoeveelheid informatie ligt. Het is soms een kwestie van verkeerd denken. Als je alle radiatoren (ook die in de ruimte waar de thermostaat hangt) dichtdraait, maar je laat wel de thermostaat op 19 graden staan, dan verbruikt je cv-ketel wel gas maar wordt je huis niet warm. Het is een soort autorijden met de handrem erop. En sommige klanten hebben de thermostaat vlak bij een warmtebron zoals de televisie staan en dan kan het ook koud in huis blijven.
Ik heb gemerkt dat de eenvoudige adviezen het best werken, eigenlijk de adviezen die wij al jaren verkondigen en die de meeste klanten nu wel kunnen dromen: zet de thermostaat een graadje lager en douche wat korter. Gedrag sturen is heel lastig, maar de hoge energieprijzen hebben mensen natuurlijk wel wakker geschud.”

De thermostaat een graadje lager zetten staat inderdaad in de top 3 van energie besparen. Wat voor soort adviezen geef jij de klanten die je thuis bezoekt?

“Laat ik beginnen te zeggen dat er geen huis hetzelfde is. In elk rijtjeshuis kan zich een ander probleem voordoen, afhankelijk van het gedrag van de bewoner of de staat van het huis. Ik kijk naar een combinatie van alle mogelijke factoren. Heb je zonnepanelen, maar hangen overal nog halogeenlampen? Ga dan eerst over op ledlampen. Heb je een warmtepomp maar geen goed geïsoleerd huis? Ga dan ook isoleren. Een zonnepaneel en een warmtepomp zijn eigenlijk sluitstukken van energie besparen, maar worden soms al te snel ingezet.”

Het voorjaar en de zomer komen eraan. Heb je nog specifieke tips voor deze periode?

“Een aantal zaken die ik genoemd heb, geldt natuurlijk het hele jaar, maar nu het net zomertijd geworden is, is het een goed idee om de klokthermostaat nog beter in te stellen. Ook hoef je met het onderhoud van de cv-ketel niet te wachten tot vlak voor de komende winter.

Heb je een airco gekocht om je huis te verwarmen, dan kun je daar je huis mee koelen. Maar investeer dan ook in een goede zonwering, anders draait die airco overuren. En zet ’s ochtends als het nog lekker koel is de ramen tegen elkaar open en houd de ramen dicht als het warmer wordt. Kost niets, levert veel op. Of ventileer met een ventilator, dat is goedkoper dan een airco.

Als je een elektrische heater hebt, vergeet deze dan niet uit te zetten als je onder de overkapping zit en heb je een Quooker of keukenboiler en ga je straks lekker op zomervakantie, vergeet die dan niet uit te zetten. Ik kan nog wel even doorgaan, maar energie besparen is vaak gewoon een kwestie van logisch nadenken.”

Nog een laatste vraag: hoe ziet jouw energierekening er eigenlijk uit?

“Wij zijn thuis met z’n drieën en we zitten altijd nog onder het gemiddelde landelijk verbruik als ik naar de energiestaatjes op mijn energierekening kijk. Maar omdat iedereen nu op energie aan het bezuinigen is, merk ik dat het steeds lastiger wordt om onder dat gemiddelde te blijven. In het afgelopen jaar heb ik zelf ook zonnepanelen genomen, we gaan elektrisch koken en in de toekomst komt er een warmtepomp. Maar waar ik het meest op let, is het energieverbruik zelf. Want als er geen verbruik is, dan hoef je het ook niet op te wekken.”

Foto Rob van der Plas: Hans-Peter van Velthoven

Bekijk ook

Vattenfall introduceert dynamisch energiecontract FlexPrijs

Vanaf vandaag biedt Vattenfall FlexPrijs aan, een dynamisch energiecontract waarvan het tarief meebeweegt met de dagelijkse beursprijzen van stroom en gas. Hiermee kunnen klanten hun eigen e...