HYBRIT: opslag van waterstof verlaagt kosten met wel 40 procent

HYBRIT, de joint venture van Vattenfall, staalfabrikant SSAB en mijnbedrijf LKAB, heeft de opslag van waterstof commercieel getest op de elektriciteitsmarkt. Door de opslag kunnen de variabele kosten van de productie van waterstof aanzienlijk worden verlaagd, met tussen de 25 en 40 procent.

De opslag van waterstof werd ongeveer een maand lang direct ingezet op de elektriciteitsmarkt. De opdracht was om waterstof op te wekken uit fossielvrije elektriciteit met een variabele elektriciteitsprijs tegen zo laag mogelijke kosten, bijvoorbeeld gedurende bepaalde dagdelen of langere perioden met goede toegang tot weersafhankelijke elektriciteitsproductie. De waterstof werd constant aan staalfabrikant SSAB geleverd.

"Ondanks het feit dat Vattenfall de handel en activiteiten voor reële elektriciteitsprijzen optimaliseerde in een periode met lage prijsschommelingen, waren de resultaten zeer goed. Door ze echt uit te voeren konden we in realtime volgen hoeveel geld er werd bespaard met de opslag", zegt Marie Anheden, senior projectmanager bij HYBRIT.

Al het onderzoek naar de opslag van waterstof, dat uitgevoerd wordt in de proefinstallatie van HYBRIT voor fossielvrij ijzer in Luleå, Zweden, heeft tot nu toe veelbelovende resultaten opgeleverd. De constructie is zeer geschikt gebleken om snel te vullen en te legen, afgewisseld met perioden van minder activiteit. Tijdens de laatste poging om de prijs van de waterstofproductie te verlagen werd gebruikgemaakt van een simulatietool, een nieuw optimalisatiemodel en de proefwaterstofopslag van 100 kubieke meter in Luleå.

HYBRIT-2.jpg

"Dit zijn spannende en belangrijke resultaten omdat waterstof uit fossielvrije elektriciteit een van de sleutels is tot de energietransitie. Grootschalige opslag van waterstof maakt het mogelijk om het elektriciteitsverbruik aan te passen in een elektriciteitssysteem met variërende beschikbaarheid en prijzen. Tegelijkertijd kan de industrie op een meer stabiele en voordelige manier van waterstof worden voorzien. Op grote schaal kan de opslag van waterstof een dempend effect hebben op de schommelende elektriciteitsprijzen, wat investeringen in nieuwe fossielvrije elektriciteitsproductie kan bevorderen", zegt Mikael Nordlander, hoofd van Vattenfalls industriële samenwerkingsverbanden.

"LKAB gaat de gehele productie van ijzerertsproducten omzetten naar fossielvrij sponsijzer dat geproduceerd wordt met waterstof. Dit zijn dus zeer belangrijke resultaten voor ons. Als we in 2050 de hele operatie opnieuw hebben opgezet, zullen we ruim een ​​miljoen ton waterstof moeten produceren en ruim 70 TWh fossielvrije elektriciteit per jaar moeten verbruiken. Het is daarom absoluut noodzakelijk om de kosten te verlagen", zegt Stefan Savonen, energie- en klimaatmanager bij LKAB.

"We zijn blij dat de samenwerking van HYBRIT opnieuw tot een positief resultaat heeft geleid. Het onderzoek geeft ons de zekerheid en het vertrouwen om samen met Vattenfall en LKAB een fossielvrije waardeketen te ontwikkelen, waarbij de opslag van waterstof en de fossielvrije energievoorziening uiteraard belangrijke onderdelen van het geheel zijn", zegt Tomas Hirsch, energiedirecteur bij SSAB.

Feiten

• De test: de productie van waterstof van maximaal circa 5 MW werd dagelijks door Vattenfall op de elektriciteitsmarkt aangeboden en het productieplan werd vervolgens naar HYBRIT gestuurd.
  • De opslag van waterstof is in de zomer van 2022 voor het eerst in gebruik genomen en de tests lopen door tot 2024.
  • De fossielvrije waterstof (groene waterstof) wordt geproduceerd door waterelektrolyse met fossielvrije elektriciteit in de proef van HYBRIT.
  • De opslag is een proefinstallatie van 100 kubieke meter en bevat waterstof onder een druk van maximaal 250 bar. Op volledige schaal, potentieel 100.000-120.000 m3 met daarin 100 GWh elektriciteit die is omgezet in waterstof, is dat voldoende voor de productie van een volwaardige staalfabriek gedurende maximaal vier dagen.
  • De proefopslag, een met staal beklede ruimte in de bergen, bevindt zich ongeveer 30 meter onder het aardoppervlak en ongeveer 100 meter diep, en is bereikbaar via een verbindingstunnel.

Bekijk ook

Windenergie omzetten in voorspelbare energie - met waterstof

Nieuwe technologieën zullen van windenergie een beter voorspelbare energiebron maken. Verschillende partijen werken momenteel aan de ontwikkeling van de productie en opslag van watersto...

HYBRIT