Vattenfall turvaa ydinpolttoaineen saannin miljardikaupassa

Vattenfall turvaa tulevat ydinpolttoainetoimitukset kolmen toimittajan kanssa tehdyillä kaupoilla. Toimittajat ovat ranskalainen Areva, amerikkalainen Westinghouse ja venäläinen TVEL. Kaupan arvo on n. 1,2 miljardia Ruotsin kruunua ajanjaksolla 2018–2025.

Vattenfallin nyt tekemät kaupat ovat linjassa yhtiön ostostrategian kanssa olla riippumaton yksittäisistä maista ja toimittajista. Vattenfall haluaa vähintään kaksi toimittajaa jokaiseen reaktoriin. Ydinpolttoaineen osuus vastaa noin neljännestä tuotantokustannuksista. Uudet kaupalliset sopimukset mahdollistavat kilpailun ja turvaavat ydinpolttoaineen saannin pitkällä tähtäimellä.

– Vattenfallille hankintojen riippumattomuus ja kilpailtavuus ovat ratkaisevia edellytyksiä ydinvoiman kannattavuudelle tulevaisuudessa, Vattenfallin ydinpolttoaineista vastaava johtaja Per-Olof Nestenborg sanoo.

Ydinpolttoaineen hankinta noudattaa Euratom Supply Agencyn (ESA) ja International Atomic Energy Agencyn (IAEA) sääntöjä ja suuntaviivoja. Areva, Westinghouse ja TVEL ovat läpikäyneet Vattenfallin tavarantoimittajille suunnatun ohjesäännön mukaisen tarkastuksen. Ne toimittavat ydinpolttoainetta Vattenfallin Ringhals 3- ja Ringhals 4-reaktoreille. Vattenfall on arvioinut ja todentanut jo usean vuoden ajan, että hankittu ydinpolttoaine täyttää kaikki turvallisuudelle ja ydinpolttoaineen laadulle asetettavat vaatimukset.

Lisätietoa:

Magnus Kryssare, lehdistösihteeri, puhelin +46 76 769 56 07
Vattenfallin lehdistötoimisto, puhelin +46 8 739 50 10

Vetykaasulla pelkistettyä rautasientä. Kuvaaja: Åsa Bäcklin

HYBRIT: SSAB, LKAB ja Vattenfall tuottivat ensimmäisinä maailmassa vetykaasulla pelkistettyä rautasientä

SSAB, LKAB ja Vattenfall ovat tuottaneet ensimmäisinä maailmassa vetykaasulla pelkistettyä rautasientä pilottimittakaavassa.

Lue koko artikkeli
Isokukkainen tikankontti. Kuvaaja: Bengt Hemström

Vattenfall on ykkönen biodiversiteetin vaalijana

Vattenfall on tänä vuonna valittu parhaaksi yritykseksi Ecogainin biodiversiteetti-indeksiä mittaavassa tutkimuksessa.

[Missing text '/newslistpagetemplate/NewsItemPage' for 'Finnish']
Leuhunkosken kalatie

Vattenfallin Leuhunkosken-kalatie valmistui Saarijärvellä

Leuhunkosken kalatie on Vattenfallin omistamista Saarijärven reitille rakennetuista kalateistä toinen. Kalatien käyttöönotto palauttaa 1960-luvulta lähtien katkoksissa olleen vaelluskalojen ...