Vattenfall turvaa ydinpolttoaineen saannin miljardikaupassa

Vattenfall turvaa tulevat ydinpolttoainetoimitukset kolmen toimittajan kanssa tehdyillä kaupoilla. Toimittajat ovat ranskalainen Areva, amerikkalainen Westinghouse ja venäläinen TVEL. Kaupan arvo on n. 1,2 miljardia Ruotsin kruunua ajanjaksolla 2018–2025.

Vattenfallin nyt tekemät kaupat ovat linjassa yhtiön ostostrategian kanssa olla riippumaton yksittäisistä maista ja toimittajista. Vattenfall haluaa vähintään kaksi toimittajaa jokaiseen reaktoriin. Ydinpolttoaineen osuus vastaa noin neljännestä tuotantokustannuksista. Uudet kaupalliset sopimukset mahdollistavat kilpailun ja turvaavat ydinpolttoaineen saannin pitkällä tähtäimellä.

– Vattenfallille hankintojen riippumattomuus ja kilpailtavuus ovat ratkaisevia edellytyksiä ydinvoiman kannattavuudelle tulevaisuudessa, Vattenfallin ydinpolttoaineista vastaava johtaja Per-Olof Nestenborg sanoo.

Ydinpolttoaineen hankinta noudattaa Euratom Supply Agencyn (ESA) ja International Atomic Energy Agencyn (IAEA) sääntöjä ja suuntaviivoja. Areva, Westinghouse ja TVEL ovat läpikäyneet Vattenfallin tavarantoimittajille suunnatun ohjesäännön mukaisen tarkastuksen. Ne toimittavat ydinpolttoainetta Vattenfallin Ringhals 3- ja Ringhals 4-reaktoreille. Vattenfall on arvioinut ja todentanut jo usean vuoden ajan, että hankittu ydinpolttoaine täyttää kaikki turvallisuudelle ja ydinpolttoaineen laadulle asetettavat vaatimukset.

Lisätietoa:

Magnus Kryssare, lehdistösihteeri, puhelin +46 76 769 56 07
Vattenfallin lehdistötoimisto, puhelin +46 8 739 50 10

Katso myös

HYBRIT: SSAB, LKAB ja Vattenfall rakentavat Luulajaan ainutlaatuisen, neljännesmiljardin Ruotsin kruunun pilottilaitoksen vetykaasun suuren mittakaavan varastointia varten

SSAB, LKAB ja Vattenfall aloittavat fossiilivapaan vetykaasun varastointiin tarkoitetun pilottivaiheen kalliovaraston rakentamisen Luulajaan HYBRIT-pilottilaitoksen läheisyyteen.

Lue koko artikkeli
Vattenfallin vastuullisuuspäällikkö Annika Ramsköld.

Kommentti Ruotsin Yleisradion tekemään julkaisuun aurinkosähkötuotannosta Kiinassa

"Kaikki pakkotyön muodot ovat tuomittavia eikä niitä voida hyväksyä. Vattenfallille on ensisijaisen tärkeää varmistaa, että käytössämme olevia tuotteita ja materiaaleja valmistetaan kestävä...

[Missing text '/newslistpagetemplate/NewsItemPage' for 'Finnish']
LKAB:n toimitusjohtaja Jan Moström, SSAB:n toimitusjohtaja Martin Lindqvist ja Vattenfallin toimitusjohtaja Anna Borg.

HYBRIT: SSAB, LKAB ja Vattenfall aloittavat tulevaisuuden fossiilivapaan terästuotannon teollistamisen – maailman ensimmäinen fossiilivapaan rautasienen tuotantolaitos Ruotsin Jällivaaraan

SSAB, LKAB ja Vattenfall ovat nyt ottamassa uuden ja ratkaisevan askeleen fossiilivapaan teräksen tuotannossa maailmanmarkkinoille. HYBRIT-hankkeessa kehitetyn tekniikan teollistaminen ...

[Missing text '/newslistpagetemplate/NewsItemPage' for 'Finnish']