Vattenfall, Fortum ja Statkraft peräänkuuluttavat hiilineutraaliutta Eurooppaan jo ennen vuotta 2050

Nopeasti lisääntyvällä CO2-vapaalla energiantuotannolla me – Vattenfall, Fortum ja Statkraft – olemme sitoutuneet johtamaan Euroopan energiajärjestelmän irtaantumista hiilestä entisestään. Uskomme, että kunnianhimoiset päästövähennykset ja talouskasvu ovat yhdistettävissä.

EU:n pitää päivittää sen pitkän aikavälin ilmastotavoitteet vastaamaan Pariisin ilmastosopimusta ja IPCC:n ilmastoraportin johtopäätöksiä, kiristää vuoden 2030 ilmastotavoitettaan sekä pyrkiä hiilineutraaliin talouteen jo ennen vuotta 2050.

Yhteisessä pohjoismaisessa voimanponnistuksessa Vattenfallin, Fortumin ja Statkraftin toimitusjohtajat tapasivat tänään EU:n energia-asioista vastaavan komissaarin Miguel Arias Cañeten ja ilmaisivat sitoumuksensa olla mukana tekemässä Euroopan taloudesta hiilivapaata samalla kun he kertoivat, kuinka se voitaisiin toteuttaa.

He korostavat sähköistämisen merkitystä muiden toimialojen hiilivapauden mahdollistajana. Ratkaisevan tärkeää on varmistaa yhtä kunnianhimoiset tavoitteet päästökaupan ulkopuoliselle sektorille ja lisätä sähköistyksen astetta.

“Uskomme, että kunnianhimoiset ilmastotavoitteet voidaan saavuttaa hallituin keinoin käyttämällä eri markkinainstrumentteja ja yhdistämällä markkinoita”, toimitusjohtajat toteavat julkilausumassaan. Lisäksi vesivoiman todetaan olevan avainasemassa ilmastotavoitteiden saavuttamisessa, kun uusiutuvaa ja sääolosuhteista riippuvaista tuotantoa integroidaan järjestelmään.

Kolme toimitusjohtajaa; Magnus Hall Vattenfallista, Pekka Lundmark Fortumista ja Christian Rynning–Tønnesen Statkraftista edustavat Euroopan suuria energiantuottajia, joiden uusiutuviin ja vähäpäästöisiin energialähteisiin perustuva yhteenlaskettu vuosituotanto on 218 TWh (2017). Pohjoismainen energiamarkkina on Euroopan kolmanneksi suurin.

Lisätietoja:

Vattenfall Press Office +46 8 739 5010, press@vattenfall.com

Katso myös

HYBRIT: SSAB, LKAB ja Vattenfall rakentavat Luulajaan ainutlaatuisen, neljännesmiljardin Ruotsin kruunun pilottilaitoksen vetykaasun suuren mittakaavan varastointia varten

SSAB, LKAB ja Vattenfall aloittavat fossiilivapaan vetykaasun varastointiin tarkoitetun pilottivaiheen kalliovaraston rakentamisen Luulajaan HYBRIT-pilottilaitoksen läheisyyteen.

Lue koko artikkeli
Vattenfallin vastuullisuuspäällikkö Annika Ramsköld.

Kommentti Ruotsin Yleisradion tekemään julkaisuun aurinkosähkötuotannosta Kiinassa

"Kaikki pakkotyön muodot ovat tuomittavia eikä niitä voida hyväksyä. Vattenfallille on ensisijaisen tärkeää varmistaa, että käytössämme olevia tuotteita ja materiaaleja valmistetaan kestävä...

[Missing text '/newslistpagetemplate/NewsItemPage' for 'Finnish']
LKAB:n toimitusjohtaja Jan Moström, SSAB:n toimitusjohtaja Martin Lindqvist ja Vattenfallin toimitusjohtaja Anna Borg.

HYBRIT: SSAB, LKAB ja Vattenfall aloittavat tulevaisuuden fossiilivapaan terästuotannon teollistamisen – maailman ensimmäinen fossiilivapaan rautasienen tuotantolaitos Ruotsin Jällivaaraan

SSAB, LKAB ja Vattenfall ovat nyt ottamassa uuden ja ratkaisevan askeleen fossiilivapaan teräksen tuotannossa maailmanmarkkinoille. HYBRIT-hankkeessa kehitetyn tekniikan teollistaminen ...

[Missing text '/newslistpagetemplate/NewsItemPage' for 'Finnish']