Vattenfallin nimissä lähetetään tietojenkalasteluviestejä

Vattenfallin nimissä lähetetään erilaisia huijausviestejä. Niissä väitetään vastaanottajan maksaneen ylimääräistä sähköstään tai kerrotaan arvonnasta ja asiakaskyselystä. Nämä viestit eivät ole Vattenfallin lähettämiä, niihin ei tule reagoida eikä antaa mitään tietoja.

Viesteissä pyydetään vastaanottajaa vastamaan muutamaan kysymykseen jonkin palkinnon saamiseksi. Linkin klikkaaminen vie vastaanottajan verkkosivulle, joka saattaa mahdollisesti asentaa koneelle haittaohjelmia. Linkin takaa aukeaa tekaistu kyselylomake, jonka lopuksi luvataan lahjaksi valinnainen teknologiatuote, kuten TV tai puhelin. Lisäksi luvataan ilmainen verkkoviihteen kokeilujakso, jota varten pitää mahdollisesti luovuttaa luottotietonsa.

Tähän asti lähetetyissä viesteissä on esiintynyt nimi Susanna Weckström, jonka väitetään työskentelevän Vattenfallin asiakaspalvelussa. Tämä ei pidä paikkaansa. Tiedossa on myös asiakkaiden saaneen puheluita kyseisen nimiseltä henkilöltä.

Viestejä on lähtenyt sekä Vattenfallin asiakkaille että muille vastaanottajille, eikä viestissä käytetty ”Tili-ID” ole aito.  Kyseessä ei siis ole Vattenfallin asiakastietokannasta lähtöisin oleva data.

Mikä on tietojenkalasteluviesti?

Kalastelusähköpostit ovat kyberrikollisten käyttämä keino saada vastaanottaja klikkaamaan linkkiä tai avaamaan liitetiedosto, joiden avulla he pystyvät varastamaan sensitiivistä dataa. Joissain tapauksissa, kuten tässä, käytetään vastaanottajan henkilökohtaisia tietoja, kuten nimeä ja asuinpaikkaa. Näitä tietoja on voitu saada tietomurtojen yhteydessä tai sosiaalisesta mediasta.

Miten tunnistaa tietojenkalasteluviesti?

Kalasteluviestin voi yleensä tunnistaa muutamalla helpolla keinolla:

1. Onko viestin sisältö looginen, ja tuntuuko järkevältä, että sinua lähestyttäisiin asian tiimoilta juuri näin?

2. Onko lähettäjän sähköpostiosoite asiallinen? Vattenfallin asiakaspalvelun laskutusta koskevat sähköpostit tulevat aina osoitteesta, joka päättyy @asiakaspalvelu.vattenfall.fi, @vattenfall.fi tai @vattenfall.com.

3. Onko linkin osoite sama kuin linkissä annetaan ymmärtää?

Lisätietoja: toimitusjohtaja Elina Kivioja, Vattenfall Oy, puh. 020 710 2141

Preemin lippu

Vattenfallin ja Preemin tavoitteena fossiilittoman vedyn tuotanto

Vattenfallin ja Preemin yhteistyöhankkeessa, jonka tavoitteena on tuottaa fossiilitonta vetyä biopolttoaineen tuotantoa varten, on alkamassa uusi vaihe. Nyt selvitetään m...

Vuori ja järvi.

Vattenfallille jälleen tunnustusta johtavan aseman ottamisesta ilmastonmuutoksen suhteen

Vattenfall on jo toisena peräkkäisenä vuonna saanut parhaan arvosanan ”A” Carbon Disclosure Project (CDP) -nimiseltä, ympäristöasioiden avoimuuteen ...

Tuulipuisto Storrotliden

Vattenfallilta fossiilitonta energiaa Microsoftin datakeskuksiin Ruotsissa 24/7

Vattenfall aloittaa fossiilittoman energian toimittamisen Microsoftin kolmeen datakeskukseen Ruotsissa vuoden 2021 aikana.