Vattenfallin nimissä lähetetään tietojenkalasteluviestejä

Vattenfallin nimissä lähetetään erilaisia huijausviestejä. Niissä väitetään vastaanottajan maksaneen ylimääräistä sähköstään tai kerrotaan arvonnasta ja asiakaskyselystä. Nämä viestit eivät ole Vattenfallin lähettämiä, niihin ei tule reagoida eikä antaa mitään tietoja.

Viesteissä pyydetään vastaanottajaa vastamaan muutamaan kysymykseen jonkin palkinnon saamiseksi. Linkin klikkaaminen vie vastaanottajan verkkosivulle, joka saattaa mahdollisesti asentaa koneelle haittaohjelmia. Linkin takaa aukeaa tekaistu kyselylomake, jonka lopuksi luvataan lahjaksi valinnainen teknologiatuote, kuten TV tai puhelin. Lisäksi luvataan ilmainen verkkoviihteen kokeilujakso, jota varten pitää mahdollisesti luovuttaa luottotietonsa.

Tähän asti lähetetyissä viesteissä on esiintynyt nimi Susanna Weckström, jonka väitetään työskentelevän Vattenfallin asiakaspalvelussa. Tämä ei pidä paikkaansa. Tiedossa on myös asiakkaiden saaneen puheluita kyseisen nimiseltä henkilöltä.

Viestejä on lähtenyt sekä Vattenfallin asiakkaille että muille vastaanottajille, eikä viestissä käytetty ”Tili-ID” ole aito.  Kyseessä ei siis ole Vattenfallin asiakastietokannasta lähtöisin oleva data.

Mikä on tietojenkalasteluviesti?

Kalastelusähköpostit ovat kyberrikollisten käyttämä keino saada vastaanottaja klikkaamaan linkkiä tai avaamaan liitetiedosto, joiden avulla he pystyvät varastamaan sensitiivistä dataa. Joissain tapauksissa, kuten tässä, käytetään vastaanottajan henkilökohtaisia tietoja, kuten nimeä ja asuinpaikkaa. Näitä tietoja on voitu saada tietomurtojen yhteydessä tai sosiaalisesta mediasta.

Miten tunnistaa tietojenkalasteluviesti?

Kalasteluviestin voi yleensä tunnistaa muutamalla helpolla keinolla:

1. Onko viestin sisältö looginen, ja tuntuuko järkevältä, että sinua lähestyttäisiin asian tiimoilta juuri näin?

2. Onko lähettäjän sähköpostiosoite asiallinen? Vattenfallin asiakaspalvelun laskutusta koskevat sähköpostit tulevat aina osoitteesta, joka päättyy @asiakaspalvelu.vattenfall.fi, @vattenfall.fi tai @vattenfall.com.

3. Onko linkin osoite sama kuin linkissä annetaan ymmärtää?

Lisätietoja: toimitusjohtaja Elina Kivioja, Vattenfall Oy, puh. 020 710 2141

Katso myös

HYBRIT: SSAB, LKAB ja Vattenfall rakentavat Luulajaan ainutlaatuisen, neljännesmiljardin Ruotsin kruunun pilottilaitoksen vetykaasun suuren mittakaavan varastointia varten

SSAB, LKAB ja Vattenfall aloittavat fossiilivapaan vetykaasun varastointiin tarkoitetun pilottivaiheen kalliovaraston rakentamisen Luulajaan HYBRIT-pilottilaitoksen läheisyyteen.

Lue koko artikkeli
Vattenfallin vastuullisuuspäällikkö Annika Ramsköld.

Kommentti Ruotsin Yleisradion tekemään julkaisuun aurinkosähkötuotannosta Kiinassa

"Kaikki pakkotyön muodot ovat tuomittavia eikä niitä voida hyväksyä. Vattenfallille on ensisijaisen tärkeää varmistaa, että käytössämme olevia tuotteita ja materiaaleja valmistetaan kestävä...

[Missing text '/newslistpagetemplate/NewsItemPage' for 'Finnish']
LKAB:n toimitusjohtaja Jan Moström, SSAB:n toimitusjohtaja Martin Lindqvist ja Vattenfallin toimitusjohtaja Anna Borg.

HYBRIT: SSAB, LKAB ja Vattenfall aloittavat tulevaisuuden fossiilivapaan terästuotannon teollistamisen – maailman ensimmäinen fossiilivapaan rautasienen tuotantolaitos Ruotsin Jällivaaraan

SSAB, LKAB ja Vattenfall ovat nyt ottamassa uuden ja ratkaisevan askeleen fossiilivapaan teräksen tuotannossa maailmanmarkkinoille. HYBRIT-hankkeessa kehitetyn tekniikan teollistaminen ...

[Missing text '/newslistpagetemplate/NewsItemPage' for 'Finnish']