Fingrid Oyj ja Vattenfall Services Nordic Oy allekirjoittivat n. 9 milj. euron arvoisen sopimuksen voimajohdon uusimisesta

Vattenfall Services Nordic Oy ja Fingrid Oyj ovat allekirjoittaneet sopimuksen 110 kV:n voimajohdon rakentamisesta välillä Koria-Yllikkälä.

Johtoreitin pituus on noin 82 km, ja se sijoittuu vanhaan olemassa olevaan johtokäytävään välillä Koria-Yllikkälä. Nykyinen vanhojen teräspylväiden kannattelema voimajohto puretaan, ja sen tilalle rakennetaan samalle paikalle kokonaan uusi johto.

Nykyinen Koria-Yllikkälä 2x110 kV:n johto on osa Suomen vanhinta ”Rautarouvaksi” kutsuttua voimajohtoyhteyttä välillä Imatra-Turku. Voimajohto uusitaan, koska sen tekninen käyttöikä on loppumassa. Voimajohdon uusiminen parantaa sähkön siirron käyttövarmuutta.

Hanke alkaa suunnittelutöillä välittömästi, ja se valmistuu loppuvuodesta 2018.

”Nyt allekirjoitettu sopimus on yhtiöllemme tärkeä päänavaus Suomen voimansiirron rakentamismarkkinoilla, ja se mahdollistaa investointeja ja toiminnan kehittämistä myös tulevaisuutta ajatellen. Syntynyt sopimus on osoitus resurssien hyödyntämisestä Vattenfallin Suomen- ja Ruotsin- liiketoimintojen välillä”, johtaja Risto Pietilä Vattenfall Services Suomen-liiketoiminnasta toteaa.

Lisätietoja Vattenfallilla antavat:

Risto Pietilä, johtaja, Vattenfall Services Suomi, puh. +358 400 282 439
Toma Karkkulainen, projektipäällikkö, puh. +358 40 537 4131

Torbjörn Wahlborg, Tuomo Hatakka, Annika Viklund

Vastauksena käynnissä oleviin maailmanlaajuisiin mielenosoituksiin Vattenfall tuomitsee ra...

Kalatie. Kuvaaja: Jennie Pettersson
Mediatiedote
25.5.2020

Vattenfallin kalatie valmistui Äänekoskella

Vattenfallin omistaman Hietamankosken vesivoimalaitoksen kalatie on valmistunut.

Mediatiedote
Stornorrforsin vesivoimalaitos