Vattenfall turvaa ydinpolttoaineen saannin miljardikaupassa

Vattenfall turvaa tulevat ydinpolttoainetoimitukset kolmen toimittajan kanssa tehdyillä kaupoilla. Toimittajat ovat ranskalainen Areva, amerikkalainen Westinghouse ja venäläinen TVEL. Kaupan arvo on n. 1,2 miljardia Ruotsin kruunua ajanjaksolla 2018–2025.

Vattenfallin nyt tekemät kaupat ovat linjassa yhtiön ostostrategian kanssa olla riippumaton yksittäisistä maista ja toimittajista. Vattenfall haluaa vähintään kaksi toimittajaa jokaiseen reaktoriin. Ydinpolttoaineen osuus vastaa noin neljännestä tuotantokustannuksista. Uudet kaupalliset sopimukset mahdollistavat kilpailun ja turvaavat ydinpolttoaineen saannin pitkällä tähtäimellä.

– Vattenfallille hankintojen riippumattomuus ja kilpailtavuus ovat ratkaisevia edellytyksiä ydinvoiman kannattavuudelle tulevaisuudessa, Vattenfallin ydinpolttoaineista vastaava johtaja Per-Olof Nestenborg sanoo.

Ydinpolttoaineen hankinta noudattaa Euratom Supply Agencyn (ESA) ja International Atomic Energy Agencyn (IAEA) sääntöjä ja suuntaviivoja. Areva, Westinghouse ja TVEL ovat läpikäyneet Vattenfallin tavarantoimittajille suunnatun ohjesäännön mukaisen tarkastuksen. Ne toimittavat ydinpolttoainetta Vattenfallin Ringhals 3- ja Ringhals 4-reaktoreille. Vattenfall on arvioinut ja todentanut jo usean vuoden ajan, että hankittu ydinpolttoaine täyttää kaikki turvallisuudelle ja ydinpolttoaineen laadulle asetettavat vaatimukset.

Lisätietoa:

Magnus Kryssare, lehdistösihteeri, puhelin +46 76 769 56 07
Vattenfallin lehdistötoimisto, puhelin +46 8 739 50 10

Kalatie
Mediatiedote
25.5.2020

Vattenfallin kalatie valmistui Äänekoskella

Vattenfallin omistaman Hietamankosken vesivoimalaitoksen kalatie on valmistunut.

Mediatiedote
Vattenfallin toimitusjohtaja Magnus Hall ja talousjohtaja Anna Borg

Vattenfallin osavuosikatsaus kertoo vakaasta tuloksesta huolimatta merkittävästi...

Stornorrforsin vesivoimalaitos