Vettä

Vattenfall peruskunnostaa Hilmonkosken vesivoimalaitosta

Vattenfall Oy on allekirjoittanut VEO:n kanssa sopimuksen koskien sähköautomaatiouudistusta Hilmonkosken vesivoimalaitoksella Kannonkoskella. Tämän lisäksi Vattenfall on allekirjoittanut sopimuksen Andritz Oy:n kanssa koskien turpiinin säätöhydrauliikkaa. Edellinen Hilmonkosken laitoksen laajempi peruskunnostus toteutettiin vuonna 1999.

Sähköautomaatiouudistus merkitsee, että Hilmonkosken voimalaitoksen automaatio, magnetointi, tahdistus ja suojaus uusitaan. Uuteen turpiinisäätäjään lisätään taajuudentukemistoiminto, mikä mahdollistaa osallistumisen käyttö- ja häiriöreservimarkkinoille.

Turpiinin säätöhydrauliikan osalta matalapaineinen säätöhydrauliikkakoneikko vaihdetaan korkeapaineiseksi hydrauliikkakoneikoksi. Korkeapaineinen säätöhydrauliikkakoneikko mahdollistaa nopeammat turpiinin säätömekanismit. Tämän lisäksi hydraulikoneikon öljymäärä pienenee noin 3000 litrasta 900 litraan.

– Hyödynnämme uutta teknologiaa nyt valittujen laitetoimittajien kanssa. Uusi Generator commander -laiteinnovaatio yhdistää koneiston suojauksen ja ohjauksen yhteen ja samaan laitekokonaisuuteen, kunnossapitopäällikkö Jari Keskinen toteaa.

Hanke alkaa suunnittelutöillä tammikuussa 2019. Työmaatyöt aloitetaan syyskuussa 2019, ja ne valmistuvat joulukuussa 2019.

Lisätietoja:

Jari Keskinen, kunnossapitopäällikkö, Vattenfall Oy, puh. +358 50 3860 357

Vesiputous

Pamilon magnetoinnin toimittajaksi valittiin AFRY

Vattenfallin ja AFRY:n pitkäaikainen toimitussuhde saa syksyllä 2023 uuden merkkipaalun, kun AFRY toimittaa ensimmäisen staattisen magnetointinsa Suomeen Pamilon ykköskoneiston generaattoril...

Vesivoimala

Vattenfall toimittaa pohjoismaista vesivoimaa Nesteelle

Vattenfall toimittaa vuoden 2022 alusta 100-prosenttisesti fossiilivapaata energiaa pohjoismaisista vesivoimalaitoksistaan Nesteelle Suomessa.

Orthexin tuotteita

Vattenfallin fossiiliton energia vähentää Orthexin tehtaiden ilmastovaikutusta

Vattenfall toimittaa jatkossa Orthexin tehtaille Suomessa ja Ruotsissa 100-prosenttisesti fossiilivapaata vesivoimaa.