Vattenfall ja Microsoft yhteistyöhön vähähiilisten datakeskusten luomiseksi Ruotsiin

Vattenfall ja Microsoft ovat aloittaneet yhteistyön, jonka tarkoituksena on tuottaa Ruotsin uusille datakeskuksille uusiutuvaa energiaa ja vähentää niiden synnyttämää hiilijalanjälkeä merkittävästi.

Microsoft ilmoitti suunnitelmistaan tehdä Tukholman pohjoispuolelle Gävleen ja Sandvikeniin perustettavista datakeskuksista tähän mennessä vastuullisimmin suunniteltuja ja hoidettuja datakeskuksia. Yritys kertoi tekevänsä yhteistyötä Vattenfallin kanssa tuottaakseen tuleville datakeskuksille energiaa 100-prosenttisesti uusiutuvista energialähteistä ja kehittääkseen innovatiivisia, hiilijalanjälkeä pienentäviä ratkaisuja.

Vattenfallin Senior Vice President Strategy, Andreas Regnell, kehuu uutta yhteistyötä:

”Olemme hyvin ylpeitä yhteistyöstä Microsoftin kanssa. Vattenfall on täysin sitoutunut auttamaan asiakkaitaan irtaantumaan fossiilisista energialähteistä yhden sukupolven aikana, ja tämä kumppanuus sopii erittäin hyvin strategiaamme. Vattenfall ja Node Pole -datakeskustiimimme ovat tehneet tiivistä yhteistyötä Microsoftin kanssa tämän projektin parissa. Pitkäaikaisena Microsoftin asiakkaana meillä on ollut ilo olla mukana heidän pyrkimyksessään tarjota kestävän tulevaisuuden pilvipalveluja”, hän sanoo.

Regnell jatkaa: ”Tuemme Microsoftia uusiutuvan energian hankinnassa ja toimituksessa tuleviin datakeskuksiin ja autamme tarjoamaan innovatiivisia ratkaisuja, joilla pienennetään niiden hiilijalanjälkeä. Alueverkon omistajana Vattenfall Distribution rakentaa ja kehittää jakeluinfrastruktuurin, jota tarvitaan mittavien laitosten yhdistämiseen. Ajan myötä uusi infrastruktuuri auttaa vähentämään datakeskusten hiilijalanjälkeä entisestään. Samaan aikaan se vahvistaa jo ennestään vahvaa sähköverkkoa Gävlen ja Sandvikenin alueella seudun asukkaiden eduksi.”

Noelle Walsh, CVP, Cloud Operations & Infrastructure, Microsoft:

”Microsoft pyrkii siirtymään kestävään, vähähiiliseen tulevaisuuteen teknologiamme tukemana ja tekemällä yhteistyötä kumppaniemme kanssa ympäri maailman. Siten pyrimme löytämään ja ottamaan käyttöön innovatiivisia ratkaisuja. Yhteistyömme Vattenfallin kanssa tuottaa uusiutuvaa sähköä ja innovatiivisia uusia konsepteja, joiden avulla voimme tehdä Ruotsin datakeskuksistamme maailman edistyneimpiä ja vastuullisimpia. Vattenfallin tuella Microsoft jatkaa näiden laitosten toiminnasta syntyvien hiilipäästöjen vähentämistä.”

Huom. Microsoft ja Vattenfall ovat aiemmin ilmoittaneet Alankomaiden suurimmasta tuulivoimasopimuksesta vuonna 2017. Microsoft hankki 100 prosenttia Alankomaiden paikallisen datakeskuksensa vieressä sijaitsevasta, 180 megawatin tuulipuiston synnyttämästä energiasta. Vattenfall rakentaa ja hoitaa tuulipuistoa Wieringermeer Polderissa Amsterdamin pohjoispuolella.

Lisätiedot: Vattenfallin viestintäosasto +46 (0)8 739 5010, press@vattenfall.com

Viinamäen tuulipuisto

Vattenfall ja TuuliWatti ovat allekirjoittaneet tuulivoiman tasepalvelusopimuksen

Lue koko artikkeli

Vattenfall ja Microsoft esittelevät tuntikohtaisen uusiutuvan energian täsmäytysratkaisun (24/7)

Vattenfall ja Microsoft ovat yhdessä kehittäneet ainutlaatuisen ratkaisun, joka antaa asiakkaille yksityiskohtaista tietoa paitsi sähkönkulutuksesta myös sen alkuperästä tunti tunnilta. Ym...

Logo –  Nivos Energia OY

Vattenfall Oy ja Nivos Energia Oy solmivat kumppanuussopimuksen

Vattenfall Oy ja energiayhtiö Nivos ovat solmineet sähkönhankinta- ja kumppanuussopimuksen.