Vattenfall korostaa edistysaskelia kohti fossiilivapaata tulevaisuutta ainutlaatuisen Spotify-soittolistan avulla

Energiayhtiö Vattenfall on ottanut tavoitteekseen fossiilivapaan elämän yhden sukupolven aikana. Nyt yhtiö haluaa viestiä positiivisista edistysaskelista ilmastohaasteen ratkaisemiseksi Spotify-soittolistan avulla. Soittolista tarjoaa kuuntelijoilleen rentouttavaa faktatietoa konkreettisista kehitysaskelista, joita tehdään ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi.

Energiayhtiö Vattenfallin vuonna 2020 teettämän tutkimuksen mukaan ihmiset kokevat, että ilmastonmuutos on aikamme merkittävin globaali haaste. Kolmannes suomalaisista nostaa ilmastonmuutoksen suurimmaksi globaaliksi haasteeksi, jopa ohi sotien, köyhyyden ja maailmanlaajuisten pandemioiden. 18–24-vuotiasta suomalaisista näin ajattelee peräti 75 prosenttia.

Keskustelu ilmastonmuutoksen ympärillä esimerkiksi tiedotusvälineissä on pääosin negatiivissävytteistä. Se, etteivät ihmiset näe riittävästi positiivista uutisointia ilmastoystävällisestä kehityksestä, voi johtaa ilmastotoimien vähentymiseen.

Vattenfallin brändistrategi Paul Morel huomauttaa, että vaikka työtä ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi on vielä paljon, positiivisia kehitysaskelia otetaan jatkuvasti.

­– Ilmaston kannalta positiivista kehitystä tapahtuu jatkuvasti ja ihmisten on tärkeä saada tietää siitä. Halusimme viestiä konkreettisista kehitysaskelista hieman erilaisella tavalla ja siitä syntyi idea rentouttavasta, faktatietoon perustuvasta Spotify-listasta, Morel sanoo.

Soittolistalla faktatietoa ja apua rentoutumiseen

SUPER-SOOTHING-CLIMATE-PROGRESS-ENGINEERING-TRACKS -nimeä kantava soittolista koostuu seitsemästä noin 10-15 minuuttia kestävästä kappaleesta. Niissä kerrotaan rauhallisella, monotonisella äänellä esimerkiksi ilmastonmuutosta hillitsevään tekniseen kehitykseen liittyviä faktoja. Jokainen kappale sisältää kertomuksen eri osa-alueeseen liittyen.

– Erilaiset meditaatiosovellukset ovat suosittuja rentoutumiskeinoja. Halusimme jäljitellä tätä tyyliä ja, paitsi lisätä tietoisuutta kehitysaskelista, myös auttaa ihmisiä rentoutumaan, Morel taustoittaa.

Faktatiedot kappaleisiin on poimittu erilaisilta energiaorganisaatioilta saaduista raporteista. Ne on jaettu kategorioihin, kuten aurinko-, tuuli-, liikenne- ja vesivoima sekä sähköistämisteollisuus.

– Koemme, että inspiraatio toisten ihmisten tekemistä toimista ilmastonmuutoksen torjumiseksi on yhteydessä laajemmin ilmastoystävällisempään käyttäytymiseen. Positiivisista edistysaskelista kertomalla tuomme faktoja ihmisten tietoisuuteen ja toivomme ihmisten näkevän enemmän mahdollisuuksia ongelmien sijasta, Morel kertoo.

Lista on kuunneltavissa Spotifyssa sekä Vattenfallin nettisivuilla.

Kestävä kehitys ohjaa vahvasti myös Vattenfallin liiketoimintaa. Fossiilivapaiden sopimustuotteidensa ansiosta Vattenfall on vähentänyt kotitalouksien ja pienyritysten CO2-päästöjä Suomessa vuosina 2018–2020 yhteensä 655 000 tonnia, mikä vastaa noin 1 525 685 puun sitomaa hiilidioksidimäärää elinikänsä aikana. Lisäksi yhtiön teollisissa innovaatiohankkeissa kehitetään muun muassa fossiilivapaata terästuotantoa sekä itselataavia maanteitä kuorma-autoliikenteen sähköistämiselle.

Lisätietoa tutkimuksesta

Soittolista kuunneltavissa

Vattenfall Press Office +46 8 739 5010, press@vattenfall.com

Sustainable Brand Index-logotyyppi

Kuluttajat valitsivat Vattenfallin jälleen kerran Suomen vastuullisimmaksi sähköyhtiöksi

Suomalaiset kuluttajat mieltävät Vattenfallin Suomen vastuullisimmaksi sähköyhtiöksi vuoden 2024 Sustainable Brand Index -kyselyssä kuudetta kertaa peräkkäin.

Lue koko artikkeli
Lintu lentää lumisen maiseman yllä

Vattenfallille huippuarvosana ilmastotyöstä

Vattenfall on saanut parhaan luokituksen Carbon Disclosure Projectin (CDP) vuoden 2023 ympäristöluokituksessa. Vattenfall sijoitettiin yhdessä vain noin 400 muun yrityksen kanssa CDP:n A-lis...

Tuulivoimaloiden komponentit

Vattenfall ja SSAB aloittavat uuden fossiilittomaan teräkseen keskittyvän yhteistyöhankkeen

Vattenfall ja SSAB ovat allekirjoittaneet aiesopimuksen HYBRIT-teknologialla valmistetun fossiilittoman teräksen toimittamisesta.