Vattenfallin Leuhunkosken-kalatie valmistui Saarijärvellä

Leuhunkosken kalatie on Vattenfallin omistamista Saarijärven reitille rakennetuista kalateistä toinen. Kalatien käyttöönotto palauttaa 1960-luvulta lähtien katkoksissa olleen vaelluskalojen kulkuyhteyden voimalaitoksen padon ohi. Vuosi sitten valmistui kalatie n. 17 km Leuhunkosken alapuolella sijaitsevan Hietamankosken vesivoimalaitoksen yhteyteen.

- Kalatieprojekti aloitettiin eri vaihtoehtoja vertailleella esisuunnittelulla jo vuonna 2016. Viiden vuoden jälkeen hanke on nyt kummankin kalatien valmistuttua saatu päätökseen, Vattenfallilla hankkeen projektipäällikkönä toiminut ympäristökoordinaattori Teemu Sarnola kertoo.

Kummankin voimalaitoksen kalatie on mainittu kansallisessa kalatiestrategiassa kalatierakentamisen kärkikohteena ja vesienhoitosuunnitelman vuosien 2016–2021 toimenpideohjelmassa. Kummankin kalatien rakentamiseen on saatu maa- ja metsätalousministeriön myöntämää kärkihankerahoitusta.

Leuhunkosken kalatien rakennuskustannus oli noin 1,4 miljoonaa euroa, josta Vattenfall vastasi valtaosin. Maa- ja metsätalousministeriön kärkihankerahoituksen osuus on 300 000 euroa. Lisäksi Hietamankosken ja Leuhunkosken kalateiden rakentaminen on mukana Freshabit LIFE IP -hankkeessa, jonka rahoitusosuus yhteensä kummallekin kalatielle on 406 000 euroa. Freshabit-hanke on Suomen kaikkien aikojen suurin EU-LIFE -hanke, jossa laaja toimijajoukko eri aloilta yhdessä parantaa sisävesien tilaa ja niistä riippuvaisen luonnon monimuotoisuutta.

Leuhunkosken kalatien rakentaminen aloitettiin keväällä 2020. Rakennusurakkaan aiheutui viivästystä suunnitelmista poikenneista pohjaolosuhteissa ja tämän takia kalatietä ei saatu valmiiksi ennen talvea. Työmaa oli pysäytettynä pitkään ja työt viimeisteltiin vasta lumien sulettua.

- Urakoitsijana toiminut Ab Tallqvist Infra Oy osoitti koko hankkeen aikana, mutta erityisesti viivästysten käsittelyssä joustavuutta ja ammattitaitoa, Teemu Sarnola sanoo.

Lisätietoja: ympäristökoordinaattori Teemu Sarnola, Vattenfall Oy Sähköntuotanto, puh. 040 579 6177

Niitty ja puu.

Vattenfall on jälleen luonnon monimuotoisuusindeksin ykkössijalla

Vattenfall jälleen kerran saavuttanut ykkössijan Ecogainin luonnon monimuotoisuutta mittaavassa tutkimuksessa.

Lue koko artikkeli

Vattenfallille jälleen huippupalautetta kestävän kehityksen työstä

Vattenfallin kestävyystulos saa jälleen korkeimman arvosanan – platinaa – johtavan kestävän kehityksen arvioijan EcoVadisin luokituksessa.

Vesivoimala

Vattenfall toimittaa pohjoismaista vesivoimaa Nesteelle

Vattenfall toimittaa vuoden 2022 alusta 100-prosenttisesti fossiilivapaata energiaa pohjoismaisista vesivoimalaitoksistaan Nesteelle Suomessa.