Vettä
Mediatiedote 22.11.2018 9.32 EET

Vattenfall peruskunnostaa Hilmonkosken vesivoimalaitosta

Vattenfall Oy on allekirjoittanut VEO:n kanssa sopimuksen koskien sähköautomaatiouudistusta Hilmonkosken vesivoimalaitoksella Kannonkoskella. Tämän lisäksi Vattenfall on allekirjoittanut sopimuksen Andritz Oy:n kanssa koskien turpiinin säätöhydrauliikkaa. Edellinen Hilmonkosken laitoksen laajempi peruskunnostus toteutettiin vuonna 1999.

Sähköautomaatiouudistus merkitsee, että Hilmonkosken voimalaitoksen automaatio, magnetointi, tahdistus ja suojaus uusitaan. Uuteen turpiinisäätäjään lisätään taajuudentukemistoiminto, mikä mahdollistaa osallistumisen käyttö- ja häiriöreservimarkkinoille.

Turpiinin säätöhydrauliikan osalta matalapaineinen säätöhydrauliikkakoneikko vaihdetaan korkeapaineiseksi hydrauliikkakoneikoksi. Korkeapaineinen säätöhydrauliikkakoneikko mahdollistaa nopeammat turpiinin säätömekanismit. Tämän lisäksi hydraulikoneikon öljymäärä pienenee noin 3000 litrasta 900 litraan.

– Hyödynnämme uutta teknologiaa nyt valittujen laitetoimittajien kanssa. Uusi Generator commander -laiteinnovaatio yhdistää koneiston suojauksen ja ohjauksen yhteen ja samaan laitekokonaisuuteen, kunnossapitopäällikkö Jari Keskinen toteaa.

Hanke alkaa suunnittelutöillä tammikuussa 2019. Työmaatyöt aloitetaan syyskuussa 2019, ja ne valmistuvat joulukuussa 2019.

Lisätietoja:

Jari Keskinen, kunnossapitopäällikkö, Vattenfall Oy, puh. +358 50 3860 357

Muut suuryritykset nostivat Vattenfallin kärkipaikalle.

Vattenfallin joulukuusi Parisissa

Notre Damen edustalla Pariisissa sytytettiin ensimmäisenä adventtisunnuntaina valot Vatten...

Lataa kuvat täältä.

Tilauksen tyyppi