Forsmark 3 har fasat

Forsmark 3 fasade mot det svenska kraftnätet onsdag den 6 mars.

Anläggningen fasade klockan 11.25 på onsdagen efter måndagens snabbstopp. 

Det första oplanerade stoppet av reaktorn skedde klockan 13.05 på måndagen, efter en obefogad stängning av reglerventiler till lågtrycksturbin. Teknisk personal har kunnat konstatera att det var kärvningar i styrutrustningen till ventilerna som orsakade den första händelsen. Styrutrustningen har bytts ut, men fasning till nätet fick skjutas upp något på grund av ett nytt snabbstopp i samband med uppstart på tisdagen. 

Forsmark 3 räknar med att vara uppe i full produktion under torsdagen den 7 mars.  

Kontakt: Josef Nylén, presschef 073-043 98 80

 

Se även

Vattenfall i Almedalen 2026: Fokus på ett tryggt och motståndskraftigt elsystem

Under Almedalsveckan samlade Vattenfall olika samhällsaktörer för att diskutera vad som händer när elsystemet sätts på prov.

Läs hela artikeln
Vattenfall‑logotyp över suddig flygvy av flerfilig trafik.

Vattenfall säljer majoritetsandel i Videberg Kraft till svenska staten

Svenska staten köper 60 procent av aktierna i Videberg Kraft AB från Vattenfall, som behåller en ägarandel om 20 procent och Industrikraft 20 procent.

Läs hela artikeln
Sex talare på affisch för Vattenfalls seminarium i Almedalen 24 juni kl. 10.30–11.30 om lärdomar från Ukraina kring ett resilient elsystem, med Visbys ringmur i bakgrunden.

”Electricity is hope” – vilka är lärdomarna från Ukraina om vikten av ett resilient elsystem?

Under årets Almedalsvecka bjuder Vattenfall in Ukrainas ambassadör för att föra ett samtal om hur vi säkerställer ett tryggt och motståndskraftigt elsystem i en osäker omvärld.

Läs hela artikeln