R2 åter i drift

Den skadade generatorn är utbytt och nu rullar båda turbinsträngarna för fullt. Hela vägen in i kaklet är det som gäller för en av de äldsta trotjänarna i Sveriges kärnkraftspark.

Det var precis före nyår som den ena generatorn på Ringhals 2 skadades vid en kortslutning. Skadan var av det slag att den inte gick att reparera. En reservgenerator, som fanns på lager på Ringhals, sattes in under påskhelgen. Det är inte den lättaste sak att byta generator, 240 ton närmare bestämt:

– Det är stora pjäser. Dessutom var det två stycken vi skulle hantera, en som lyftes ut och en som lyftes in, säger Joakim Falk, sammanhållande för avställningen i samband med generatorbytet.

Ringhals 2 har levererat el till Sverige sedan 1975, i hela 44 år med en effekt på cirka 840 MW. Nu återstår upploppet innan R2 pensioneras 31 december i år.

Se även

Vattenfall i Almedalen 2026: Fokus på ett tryggt och motståndskraftigt elsystem

Under Almedalsveckan samlade Vattenfall olika samhällsaktörer för att diskutera vad som händer när elsystemet sätts på prov.

Läs hela artikeln
Vattenfall‑logotyp över suddig flygvy av flerfilig trafik.

Vattenfall säljer majoritetsandel i Videberg Kraft till svenska staten

Svenska staten köper 60 procent av aktierna i Videberg Kraft AB från Vattenfall, som behåller en ägarandel om 20 procent och Industrikraft 20 procent.

Läs hela artikeln
Sex talare på affisch för Vattenfalls seminarium i Almedalen 24 juni kl. 10.30–11.30 om lärdomar från Ukraina kring ett resilient elsystem, med Visbys ringmur i bakgrunden.

”Electricity is hope” – vilka är lärdomarna från Ukraina om vikten av ett resilient elsystem?

Under årets Almedalsvecka bjuder Vattenfall in Ukrainas ambassadör för att föra ett samtal om hur vi säkerställer ett tryggt och motståndskraftigt elsystem i en osäker omvärld.

Läs hela artikeln