Forsmark

Forsmark 1 nedreglerat

Uppdaterad 2020-02-12 klockan 09:18

Forsmark 1 nedreglerades med 20 procent natten till söndag.

Nedreglering med 214 MW skedde vid midnatt, mot den 9 februari.

– Det är våra ägare som begärt det, säger produktionschef Jan Lundvall.

Vintern har varit ovanligt mild och blåsig. Efterfrågan på el är begränsad.

– Vi är tillgängliga, men nedreglerade. Hur länge vi ska vara det vet vi inte, säger Jan Lundvall.

Uppdatering:

Under tisdagen begärdes Forsmark 1 upp till normal drift. Effektuppgång inleddes vid midnatt och under onsdagsmorgonen räknar man med att Forsmark 1 går för fullt.

Se även

Vattenfall i Almedalen 2026: Fokus på ett tryggt och motståndskraftigt elsystem

Under Almedalsveckan samlade Vattenfall olika samhällsaktörer för att diskutera vad som händer när elsystemet sätts på prov.

Läs hela artikeln
Vattenfall‑logotyp över suddig flygvy av flerfilig trafik.

Vattenfall säljer majoritetsandel i Videberg Kraft till svenska staten

Svenska staten köper 60 procent av aktierna i Videberg Kraft AB från Vattenfall, som behåller en ägarandel om 20 procent och Industrikraft 20 procent.

Läs hela artikeln
Sex talare på affisch för Vattenfalls seminarium i Almedalen 24 juni kl. 10.30–11.30 om lärdomar från Ukraina kring ett resilient elsystem, med Visbys ringmur i bakgrunden.

”Electricity is hope” – vilka är lärdomarna från Ukraina om vikten av ett resilient elsystem?

Under årets Almedalsvecka bjuder Vattenfall in Ukrainas ambassadör för att föra ett samtal om hur vi säkerställer ett tryggt och motståndskraftigt elsystem i en osäker omvärld.

Läs hela artikeln