Elmarknaden just nu: Guldläge för elkunderna

De rekordlåga elpriserna fortsätter och nu är det guldläge för elkunderna oavsett om man tecknar rörligt elpris eller väljer att säkra elpriset för en längre period enligt Jonas Stenbeck, chef för Vattenfall Försäljning.

Gynnsamma temperaturer i kombination med god tillgång på såväl vattenkraft som vindkraft och kärnkraft har gjort att de låga elpriserna ligger stabilt och förväntas göra det under en tid framåt.

– För bara några år sedan var det nog få som kunde föreställa sig att elpriserna skulle kunna ligga på de stabilt låga prisnivåer som vi har just nu. Det är verkligen ett guldläge för elkunderna för närvarande. Oavsett om man tecknar ett rörligt elpris eller vill säkra sitt elpris under en längre period, kan man vara trygg med att man utifrån dagens marknadsläge har gjort ett bra val, säger Jonas Stenbeck, chef för Vattenfall Försäljning.

En titt i statistiken historiskt visar att ettårsavtalen i maj 2011 låg på över 60 öre per kWh. I dag köper man motsvarande kilowattimme för under 40 öre vilket betyder en besparing med minst 6 000 kr för ett normalt villahushåll per år.

- Det finns inga tecken på annat än marginella förändringar den kommande perioden. Det goda kraftläget för närvarande gör elkunderna till vinnare, menar Jonas Stenbeck.

Lars-Åke Linander, pressekreterare, telefon: 070-982 67 69

Från Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08 739 50 10, e-post: press@vattenfall.com

Facebook: facebook.com/vattenfallpressrum

Twitter: twitter.com/Vattenfall_Se

Vattenfalls vind- och solkraftspark Parc Cynog
2020-07-01

Ny undersökning från Vattenfall: Få känner till vad fossilfri el innebär

Endast en av tre svenskar känner till vad fossilfri el faktiskt innebär och knappt var fem...

En Vattenfallmedarbetare vid kraftverket i Stornorrfors
2020-06-25

Elmarknaden just nu: De låga elpriserna kom av sig

Välfyllda vattenmagasin och kraftig vårflod ger rekordlåga elpriser i norr men inte i söde...

Fotograf vid en havsbaserad vindkraftpark. Foto: Kate Drouet

Mediebank

Sök och ladda ner bilder.