Elmarknaden just nu: Trendbrott, fast pris är billigare än rörligt pris

Låga nivåer i de svenska vattenmagasinen medför högre elpriser. Det innebär att i år har kunderna som tecknat ett avtal med fast pris haft ett lägre pris än de med rörligt pris. Vattenfall rekommenderar alla att se över sina elavtal.

– I år kan vi konstatera att det har skett ett trendbrott. Det rörliga elpriset har under en lång tid varit lägre än  priset för fastprisavtal, men i år har kunderna kunnat tjäna på att teckna ett avtal med fast pris, säger Jonas Stenbeck, chef Vattenfall Försäljning.

De som till exempel tecknade ett 1-årsavtal i våras, har haft en lägre elkostnad under de senaste månaderna än de som har ett avtal med rörligt pris.

Den främsta anledningen till att det rörliga elpriset är högre i år är att nivåerna i de svenska vattenmagasinen är förhållandevis låga. Däremot finns det mycket vatten i Norge men på grund av begränsningar i överföringen mellan Norge och Sverige kan man inte föra över tillräckligt med el från Norge, vilket bidragit till att hålla uppe de svenska elpriserna på lite högre nivåer.

– Sett bakåt i tiden är elpriserna fortfarande mycket låga. Vi tror inte att elpriserna kommer att förändras särskilt mycket på sikt, men det förutsätter normala omständigheter både vad gäller väder och händelser på marknaden, säger Jonas Stenbeck, chef Vattenfall Försäljning.

Vattenfall rekommenderar sina kunder att vara aktiva och se över sina elavtal.
– Det är bra om du är aktiv vad gäller ditt elavtal. Om du inte gör något val till exempel i samband med att du flyttar så kommer du automatiskt få ett anvisningsavtal och dessa kostar mer för dig som kund. Just nu är det mer fördelaktigt med ett längre elavtal där du slipper höga priser under kommande vintrar, säger Jonas Stenbeck, chef Vattenfall Försäljning.

Förra året i september låg det rörliga spotpriset på elbörsen Nord Pool på 19,65 öre/kWh i elområde 3 jämfört med nu i september då priset är 28,49 öre/kWh. Allt pekar på att det rörliga priset kommer att hålla denna nivå ett tag till. Fastprisavtalen ligger på ungefär samma nivåer som förra året.

Läs mer om elmarknaden:
Om elmarknaden just nu - privat
Om elmarknaden just nu - företag
Video med Jonas Stenbeck ”Elmarknaden just nu (1:29)

Heidi Stenström, pressekreterare, telefon: 070 611 81 92, e-post:  heidi.stenstrom@vattenfall.com
Från
Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post: press@vattenfall.com

Facebook:     facebook.com/vattenfallpressrum
Twitter:          twitter.com/Vattenfall_Se

Kraftledningar i Laxede

Elmarknaden just nu: Påsklovet bjuder på aprilväder

Efter påskhelgen sjönk temperaturerna på nytt i hela landet. Det i kombination med mindre vindkraft gör att elpriserna stigit något. Som alltid är vädret ombytligt under april, våren kan gör...

Laxede vattenkraftverk

Vattenfall och Borealis tecknar långsiktigt energiköpsavtal i Sverige

Vattenfall och Borealis, en av världens ledande leverantörer av avancerade polyetenplast- och baskemikalielösningar, har tecknat sitt första långsiktiga energiköpsavtal (Power Purchase Agree...

Vindkraftverk i Vattenfalls park Stor-Rotliden

Elmarknaden just nu: Våren inleds med lägre elpriser

Mycket blåst, milt väder och minskad elkonsumtion bidrog till en halvering av elpriset i februari jämfört med i januari. Mars inleds med god tillgång på energi i hela landet.