Vattenfall: 100 procent solkraft till privatkunder

Nu tar Vattenfall ännu ett steg inom solenergi genom att som första elbolag erbjuda svenska hushåll solkraft till hela sin elanvändning.
– Efterlängtat av många kunder, säger Jonas Stenbeck, chef Vattenfall Försäljning.

Som första elbolag i Sverige erbjuder nu Vattenfall sina privatkunder att välja solkraft för att täcka hela sin elanvändning. Vattenfall erbjuder sedan tidigare solcellslösningar samt möjligheten att sälja tillbaka egenproducerad överskottsel.

– Solkraft är ett naturligt steg i vårt erbjudande till nya och befintliga kunder. Vi erbjuder sedan tidigare både vind- och vattenkraft och vi har märkt av ett ökande intresse för solkraft. Därför känns det extra bra att som första elbolag kunna erbjuda solkraft till de som önskar, säger Jonas Stenbeck, chef Vattenfall Försäljning.

Vattenfall köper solkraft framförallt från Italien och Belgien eftersom företaget i dagsläget inte har någon egen produktion av solel i Sverige. Samarbete med två svenska solelsproducenter har också inletts. Den ena solparken ligger utanför Norrköping och den andra i Simrishamn. Vattenfall kommer köpa all solel de producerar och letar aktivt efter fler svenska producenter.

– Satsningen i Sverige är ett första steg, som vi hoppas svarar på kundernas förväntningar. Vattenfalls övergripande strategi är att ställa om mot mer förnybart och då spelar solenergi en viktig roll. Förhoppningsvis leder en stor efterfrågan till en ökad produktion även i Sverige med fler solelsproducenter, säger Jonas Stenbeck, chef Vattenfall Försäljning.

Det finns stora fördelar med att lokalisera solparker i anslutning till vindparker och Vattenfall ser över dessa möjligheter på de marknader där företaget är verksamt. Som en del i denna strategi öppnade Vattenfall nyligen sin första egna solkraftspark i Wales, Storbritannien. Anläggningen ligger intill företagets vindkraftpark och producerade sin första kilowattimme solenergi den 31 mars i år.

Läs mer om solkraft och solenergi på Vattenfalls sidor.

Heidi Stenström, pressekreterare Vattenfall AB, 070-611 81 92

Från Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08 739 50 10, e-post: press@vattenfall.com

Facebook: facebook.com/vattenfallpressrum
Twitter: twitter.com/Vattenfall_Se

Medarbetare på Vattenfall kundtjänst

Diversity Employer Gold 2024 till Vattenfall Kundservice

Det prestigefyllda priset Diversity Employer Gold delas varje år ut till företag som arbetar aktivt för jämställdhet, och där mångfald och inkludering prioriteras.

Laxede vattenkraftverk

Vattenfall och Borealis tecknar långsiktigt energiköpsavtal i Sverige

Vattenfall och Borealis, en av världens ledande leverantörer av avancerade polyetenplast- och baskemikalielösningar, har tecknat sitt första långsiktiga energiköpsavtal (Power Purchase Agree...

Två medarbetare på Vattenfall kundservice

Vattenfall utsett till Sveriges bästa service inom energi

För andra året i rad kniper Vattenfall förstaplatsen i ServiceScores mätning över vilka företag som ger bäst service inom energi.