Vattenfall utser Anna Borg till ny chef för affärsområdet Markets

Anna Borg, för närvarande Norden-chef för Klarna, har utsetts till ny chef för Vattenfalls affärsområde Markets och ledamot av Vattenfalls koncernledning. Anna Borg kommer att  rapportera direkt till koncernchefen Magnus Hall och tillträder sin befattning den 1 april 2017.

Anna Borg har de senaste två åren varit Norden-chef för Klarna, en ledande aktör inom betallösningar och tjänster för e-handel i Europa. Dessförinnan arbetade Anna Borg 18 år på Vattenfall, där hon har haft ett antal chefsbefattningar, bland annat för affärsutvecklingen av marknads- och tradingverksamheten.

Närmast var Anna Borg försäljningschef för Vattenfall i Norden, med ansvar för el- och värmeförsäljning, samt försäljning av energirelaterade produkter och tjänster till alla skandinaviska kunder (B2C, B2B och energiintensiva industrier).

– Jag är mycket nöjd med att ha rekryterat Anna Borg tillbaka till Vattenfall. Hennes erfarenhet från Klarna och gedigna bakgrund från flera ledande positioner inom en rad olika verksamheter blir ett värdefullt tillskott till Vattenfall. Hon är dessutom en mycket respekterad och uppskattad chef, som uppfyller kraven på synlighet, tydlighet och mod som vi ställer på våra ledande befattningshavare, säger Vattenfalls koncernchef Magnus Hall.

– Jag ser verkligen fram emot att börja på Vattenfall och att få bidra till Vattenfalls omställning. Kundfokus och distribuerade lösningar kommer att vara avgörande för att skapa affärsmodeller som är lämpade för en mer decentraliserad marknad för fossilfri energi. Markets har en mycket viktig värdeskapande roll för Vattenfall, både när det gäller den egna verksamheten och förmågan att skapa möjligheter för andra affärsområden, säger Anna Borg.

Anna Borg har en masterutbildning i statsvetenskap och ekonomi från Uppsala universitet.

Hon ersätter Stefan Dohler som utsetts till Vattenfalls finanschef.

Niek den Hollander, chef för Vattenfalls tradingverksamhet, blir tillförordnad chef för affärsområdet Markets från den 1 december till den 1 april 2017.

Vattenfall offentliggör denna information enligt svensk lag om värdepappersmarknaden.

För mer information, kontakta:
Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post: press@vattenfall.com

En kvinna och en man i ett kontorslandskap
2020-03-10

Vattenfall söker 200 nya IT-talanger inom digitalisering och innovation

Fram till år 2022 kommer Vattenfall att anställa 200 nya personer till IT-verksamheten för...

Tuomo Hatakka
2020-03-04

Tuomo Hatakka går i pension i slutet av året

Tuomo Hatakka, medlem i koncernledningen och chef för Vattenfalls värmeverksamhet samt för...

Fotograf vid en havsbaserad vindkraftpark. Foto: Kate Drouet

Mediebank

Sök och ladda ner bilder.