Anna Borg utsedd till ny finansdirektör och Niek den Hollander utsedd till ny chef för affärsområdet Markets i Vattenfall

Anna Borg har utsetts till ny finansdirektör för Vattenfall. Hon är idag chef för Vattenfalls affärsområde Markets. Niek den Hollander som i dag är chef för Trading i Vattenfall blir ny chef för Markets.

- Anna Borg har omfattande erfarenhet från ledande positioner i energibranschen, såväl från den anläggningstunga värmesidan, som trading, konsument- och företagsförsäljning och stabsfunktioner. Detta inkluderar ledande positioner inom controlling, strategi- och affärsutveckling. Hon har förmågan att som finansdirektör leda många av Vattenfalls förändringsprogram. Niek den Hollander tar med sig rik erfarenhet från energitrading vilket ger en stark bas för Vattenfalls fortsatta utveckling i det nya energilandskapet. Jag är mycket nöjd att se dem båda i nya roller i en avgörande period för företagets utveckling", säger Magnus Hall, VD och koncernchef, Vattenfall.

Såväl Anna Borg som Niek den Hollander tillträder sina nya tjänster den 1 november 2017 och kommer att ingå i Vattenfalls koncernledning och rapportera direkt till VD och koncernchef Magnus Hall.

Anna Borg efterträder Stefan Dohler som kommer att tillträda som ny VD för det tyska energibolaget EWE AG.

Anna Borg

Anna Borg återvände till Vattenfall i april 2017 till rollen som chef för Vattenfalls affärsområde Markets efter att ha varit chef för Klarnas affärsområde för online-köp och -betalningar i Norden under två år. Dessförinnan arbetade Anna Borg 18 år på Vattenfall och hade flera chefstjänster, bland annat som affärsutvecklingschef för Markets och Trading. Den sista positionen var som chef för marknadsföring och försäljning i Norden med ansvar för försäljning av el och värme samt försäljning av energirelaterade produkter och tjänster till kunder i Skandinavien (privat- och affärskunder samt elintensiv industri). Anna Borg har en Masterexamen i ekonomi och statsvetenskap från Uppsala Universitet.

Niek den Hollander

Niek den Hollander tillträdde sin nuvarande roll som chef för Trading och ledamot av affärsområdet Markets ledningsgrupp 2014. Dessförinnan arbetade Niek den Hollander för Statkraft i Tyskland och Nederländerna i 12 år i flera trading och energiförvaltningsroller, sist som tradingchef med ansvar för företagets kontinentala tradingaktiviteter. Niek den Hollander studerade ekonometri vid universitetet i Tilburg i Nederländerna där han också tog en MBA-examen 2008.

Kontakt:

Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post: press@vattenfall.com

Markus Friberg, presschef Norden och Corporate, 070 – 261 30 84, e-post: markus.friberg@vattenfall.com

Denna information är av sådan art att Vattenfall är skyldig att offentliggöra den i enlighet med EU-förordningen om marknadsmissbruk (EU Market Abuse Regulation) och/eller svensk lag om värdepappersmarknaden. Informationen överlämnades till en av ovanstående personer anlitad nyhetsbyrå för publicering den 18 oktober 2017 klockan 12.00 CET. Detta pressmeddelande har tagits fram både på svenska och engelska. Vid eventuella skiljaktigheter mellan de två versionerna är det den svenska versionen som ska gälla.

Torbjörn Wahlborg och Anne Gynnerstedt

Förändringar i Vattenfalls koncernledning

Under 2024 sker förändringar i Vattenfalls koncernledning när Torbjörn Wahlborg, chef för affärsområdet Generation och Anne Gynnerstedt, Head of Legal and Corporate Security & Resilience, va...

En grupp unga personer på Vattenfalls kontor

Vattenfall fortsätter stiga i studenternas rankning av attraktivaste arbetsgivaren

I årets studentundersökning från Universum stiger Vattenfall i rank hos samtliga tre huvudmålgrupper; civilingenjörer, högskoleingenjörer och IT.

Rasmus Helveg Petersen, ny Head of Communications i Danmark

Rasmus Helveg Petersen ny Head of Communications i Danmark

Vattenfall har utsett Rasmus Helveg Petersen till Head of Communications i Danmark. Han har tidigare varit Danmarks klimat- och energiminister och ordförande för klimatutskottet i det danska...