Skip to content Gå till huvudnavigeringen

Elmarknaden just nu: Aprilväder påverkar elpriset

Året har inletts med varmare temperaturer än normalt för årstiden och det ser ut att fortsätta. Vädret återspeglas i elpriset som nu ligger kvar på oförändrad nivå men kan sjunka något när vi får mer nederbörd.

För de kortare fastprisavtalen har priset sjunkit något och de längre fastprisavtalen är fortsatt stabila med små prisförändringar. Ser vi till väderprognoserna verkar det bli mer nederbörd än normalt framöver, vilket är bra med tanke på låga vattennivåer i vattenmagasinen och för kunderna.

– Det innebär att vi har goda utsikter för att priserna också framåt sett kommer att ligga på samma nivåer som idag, eller till och med sjunka något, säger Jonas Stenbeck, chef Vattenfall Försäljning.

Så här långt i mars ligger elbörsen Nord Pools snittpris på knappt 29* öre/kWh. Det är ungefär 9 öre högre än under samma period förra året.

I mars börjar den tid på året då vattenmagasinen innehåller som minst vatten i väntan på vårfloden, som ska fylla på magasinen inför hösten och vintern. Det har pratats om vattenbrist i vissa delar av landet men Vattenfalls vattenmagasin har haft tillräckligt med vatten och den hydrologiska balansen, som visar på hur mycket snö och vatten det finns i markerna, ligger på normala nivåer.

– Så det finns inga skäl till oro. Vattenfalls vattenkraft levererar som det ska, säger Jonas Stenbeck, chef Vattenfall Försäljning.

Vattenfall rekommenderar sina kunder att vara aktiva och se över sina elavtal oavsett tid på året.

– Om vi ser tillbaka hur priserna för fastprisavtal har varierat de senaste två åren, så kan man se att 2015 var ett år då fastprisavtalen sjönk under hela året. Däremot så steg priset under hela 2016 så svaret på när du ska binda ditt elpris beror inte på månad utan måste baseras på din ekonomiska situation. Du väljer om du vill veta hur mycket du ska betala varje månad eller har marginaler för elprisets upp- och nedgångar, säger Jonas Stenbeck, chef Vattenfall Försäljning.

*elpriset 20170327 – se dagsaktuella elpriser på rörligt elpris

Mer om elmarknaden:
Om elmarknaden just nu - privat
Om elmarknaden just nu - företag

Klicka här för video med Jonas Stenbeck och Bo Hesselgren, Konsumenternas Energimarknadsbyrå om elpris och vad du som kund bör tänka på.

Heidi Stenström, pressekreterare, telefon: 070 611 81 92, e-post:  heidi.stenstrom@vattenfall.com
Från
Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post:  press@vattenfall.com
:    facebook.com/vattenfallpressrum
twitter.com/Vattenfall_Se

En graf som visar snittpriset på el i juni månad åren 2008–2018
2018-06-27

Elmarknaden just nu: Elpriset kommer att stiga

Den torra inledningen på sommaren har fått elpriset att stagnera men innebär även att vatt...

Vattenfalls kraftverk Stadsforsen i Indalsälven. Foto: Hans Blomberg
2018-05-30

Elmarknaden just nu: Vårflod ger lägre elpris

De för årstiden höga temperaturerna har lett till att snön och isarna i mellersta och norr...

Fotograf vid en havsbaserad vindkraftpark. Foto: Kate Drouet

Mediebank

Sök och ladda ned bilder.

Prenumerationstyp

Pressmeddelande språk