Skip to content Gå till huvudnavigeringen

Elmarknaden just nu: Billigare el i norra Sverige

I oktober har de rörliga elpriserna varit lägre i norra Sverige än i södra och mellersta Sverige. Prognosen för vintern pekar på fortsatt stigande elpriser och det kan vara ett bra tillfälle att se över sitt elpris.

I mellersta och södra Sverige har spotpriserna tidvis skjutit i höjden. Till exempel var timpriset en onsdag i mitten av oktober uppe på 123,9 öre/kWh mellan 8.00 och 9.00 på morgonen i elområde 3 och 4, att jämföra med 35,7 öre/kWh i elområde 1 och 2 (norra Sverige) vid samma tidpunkt.

Snittpriset i elområde 3 och 4 låg på 29,31 respektive 30,80 öre/kWh och i elområde 1 och 2 på 27,70 öre/kWh under oktober.

– Bor du i norra Sverige har du under månaden haft lägre elpris medan priset varierat mer i södra Sverige. Som ett resultat av detta har många av våra kunder valt att binda sitt elpris för att ha kontroll på sin månadskostnad, säger Jonas Stenbeck, chef Vattenfall försäljning.

Det är framförallt två faktorer som ligger bakom de stora prisvariationerna i södra och mellersta Sverige under oktober. Kärnkraften, som ligger i mellersta Sverige, har haft oplanerade produktionsstörningar och sedan tidigare finns det problem med överföringen av el mellan Sverige och Norge. Norra Sverige påverkas inte lika mycket och där har spotpriserna legat på en mer stabil nivå.

Det har kommit en hel del nederbörd under oktober vilket ger bra nivåer i vattenmagasinen. Nu när kärnkraften levererar som planerat kommer det också att ha en stabiliserande effekt på spotpriserna.

Kolpriserna på världsmarknaden fortsätter att påverka priserna uppåt även i Sverige. Men generellt sett så har läget inför vintern inte förändrats nämnvärt sedan förra månaden.

– Vattenfalls prognos för vintern har inte förändrats. Flera faktorer pekar på stigande priser och det kan därför vara ett bra tillfälle att binda sitt elpris, säger Jonas Stenbeck, chef Vattenfall försäljning.

Se dagsaktuella elpriser på rörligt elpris

Mer om elmarknaden:
Om elmarknaden just nu - privat

Om elmarknaden just nu - företag
Video: Jonas Stenbeck om elpriset
Följ Jonas Stenbeck på Twitter:

Heidi Stenström, pressekreterare, telefon: 070-611 81 92, e-post: heidi.stenstrom@vattenfall.com
Facebook:    facebook.com/vattenfallpressrum
Twitter:         twitter.com/Vattenfall_Se

Diagram som visar spotprisets utveckling mellan maj och oktober
2018-10-31

Elmarknaden just nu: Fast elprisavtal billigare än rörligt elpris

Elpriset har stadigt sjunkit under oktober, men senhöstkylan är på väg och med den en ökad...

2018-09-28

Elmarknaden just nu: Väderomslag ger sjunkande elpriser

Elpriset såg under augusti och september ut att nå rekordnivåer inför vintern när vattenti...

Fotograf vid en havsbaserad vindkraftpark. Foto: Kate Drouet

Mediebank

Sök och ladda ned bilder.

Prenumerationstyp

Pressmeddelande språk