Elmarknaden just nu: Låga elpriser i sommar

En något kyligare maj månad har inneburit att vårfloden inte riktigt kommit igång i fjällvärlden, framförallt i Norr- och Västerbotten. Det har speglat det rörliga elpriset som ligger ungefär 7 öre högre än under samma period i fjol, men snart vänder det enligt Vattenfalls prognoser.

Så här långt i maj ligger medelpriset på elbörsen Nord Pool för elområde 3, på 29,0 öre/kWh, vilket är cirka 7 öre högre än samma tid förra året.

– Så snart temperaturerna börjar stiga och snön smälter mer kommer vårfloden igång på riktigt. Då kan vi förvänta oss låga spotpriser i juni och juli, säger Jonas Stenbeck, chef för Vattenfall Försäljning.

Fastprisavtalen fortsätter att vara oförändrade. Den hydrologiska balansen, som visar på hur mycket vatten och snö som finns tillgänglig för vattenkraften under året, ligger fortfarande något under normala nivåer.

Kärnkraften befinner sig just nu i den årliga underhållsperioden då man ser över reaktorerna och byter bränsle. Skillnaden i år är att kärnkraftsrevisionerna är mer utspridda, från våren och långt in på hösten. Det innebär att tillgängligheten i kärnkraften kommer att vara något högre i sommar, vilket också kan bidra till låga elpriser i sommar.

– Allt pekar på att har du ett rörligt elpris så kan du behålla det under sommaren. Sen skulle jag rekommendera dig att mot slutet av sommaren se över ditt elavtal på nytt för att säkerställa att det stämmer överens med dina behov, säger Jonas Stenbeck, chef för Vattenfall Försäljning.

Har du mycket saker hemma som kräver elladdning eller äger en el- eller laddhybridbil så är elräkningen bra att hålla koll på. Susanna Hurtig är chef för Vattenfall E-Mobility och har nyligen invigt åtta nya laddgator i Stockholm.

– Om du bor i en villa eller har ett garage med eluttag så kan du enkelt ladda din elbil under natten. Elen kommer ju från din vanliga elleverantör. I städerna är det fortfarande lite svårare. Vi vill gärna vara med och bygga ut en fungerande laddinfrastruktur så att även du som bor i stan kan ladda enkelt.

*elpriset 20170529 – se dagsaktuella elpriser på rörligt elpris

Mer om elmarknaden:
Om elmarknaden just nu - privat
Om elmarknaden just nu - företag
Video: Jonas Stenbeck om elpriset och Susanna Hurtig berättar om första laddgatan.

Heidi Stenström, pressekreterare, telefon: 070 611 81 92, e-post:  heidi.stenstrom@vattenfall.com
Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post:  press@vattenfall.com
:    facebook.com/vattenfallpressrum
twitter.com/Vattenfall_Se

Vattenfalls vind- och solkraftspark Parc Cynog
2020-07-01

Ny undersökning från Vattenfall: Få känner till vad fossilfri el innebär

Endast en av tre svenskar känner till vad fossilfri el faktiskt innebär och knappt var fem...

En Vattenfallmedarbetare vid kraftverket i Stornorrfors
2020-06-25

Elmarknaden just nu: De låga elpriserna kom av sig

Välfyllda vattenmagasin och kraftig vårflod ger rekordlåga elpriser i norr men inte i söde...

Fotograf vid en havsbaserad vindkraftpark. Foto: Kate Drouet

Mediebank

Sök och ladda ner bilder.