Elmarknaden just nu: Mild inledning på året ger stabilt elpris

Priserna för fastprisavtal har sjunkit efter årsskiftet. Främst med anledning av mildare temperaturer än normalt. Med tanke på att det bara är några månader kvar till vårfloden ser läget i vattenmagasinen inte längre lika kritiskt ut som tidigare.

– Det vi ser just nu är att prisrörelserna på elmarknaden följer väderprognoserna. Om det kommer indikationer på kallare väder stiger priserna, och tvärtom, när prognoserna pekar åt det mildare hållet, säger Jonas Stenbeck, chef Vattenfall Försäljning.

Det rörliga medelpriset på Nord Pool så här långt i januari ligger på 30,56* öre/kWh, jämfört med förra året då priset var 28,77 öre/kWh i elområde 3.

- Det rörliga elpriset kan stiga snabbt under kallare dagar med mindre vind, som det exempelvis gjorde den 16 januari då priset plötsligt steg med 19 öre från dagen innan, för att sedan sjunka tillbaka nästan lika mycket dagen därpå, säger Jonas Stenbeck, chef Vattenfall Försäljning.

Även fortsatta begränsningar i överföringskapaciteten mellan Norge och Sverige påverkar elpriserna, och då främst i södra Sverige där priserna oftare kan stiga.

Den hydrologiska balansen har förbättrats markant de senaste månaderna. Från -20,9 TWh i början av november till -2 TWh just nu (20/1). Förutsatt att inget oväntat händer, ser det i nuläget ut som att året kommer att bli ganska stabilt när det gäller elpriserna.

– Ja, risken för höga priser har minskat men elpriset under kallare dagar med mindre vind kan stiga snabbt. Rörligt pris är ett alternativ om du är beredd på tillfälligt högre priser. Men vill du vara på den säkra sidan så rekommenderar jag att teckna ett avtal med fast pris, säger Jonas Stenbeck, chef Vattenfall Försäljning.

*elpriset 20170123 – se dagsaktuella elpriser på rörligt elpris

Läs mer om elmarknaden:
Om elmarknaden just nu - privat
Om elmarknaden just nu - företag

Video ”Elmarknaden just nu” – med Jonas Stenbeck och Mattias Tingvall som listar tre heta framtidstrender (3:08)

Heidi Stenström, pressekreterare, 070 611 81 92, heidi.stenstrom@vattenfall.com
Från
Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Kraftledningar i Laxede

Elmarknaden just nu: Påsklovet bjuder på aprilväder

Efter påskhelgen sjönk temperaturerna på nytt i hela landet. Det i kombination med mindre vindkraft gör att elpriserna stigit något. Som alltid är vädret ombytligt under april, våren kan gör...

Laxede vattenkraftverk

Vattenfall och Borealis tecknar långsiktigt energiköpsavtal i Sverige

Vattenfall och Borealis, en av världens ledande leverantörer av avancerade polyetenplast- och baskemikalielösningar, har tecknat sitt första långsiktiga energiköpsavtal (Power Purchase Agree...

Vindkraftverk i Vattenfalls park Stor-Rotliden

Elmarknaden just nu: Våren inleds med lägre elpriser

Mycket blåst, milt väder och minskad elkonsumtion bidrog till en halvering av elpriset i februari jämfört med i januari. Mars inleds med god tillgång på energi i hela landet.