Nya ekonomiska mål återspeglar strategi för mer förnybart och lägre risk

Vid en extra bolagsstämma på tisdagen beslutades om nya ekonomiska mål för Vattenfall. Bland annat ändras målet för Vattenfalls lönsamhet.

Förändringen görs mot bakgrund av ändrade marknadsförutsättningar då marknaden för förnybar produktion har mognat betydligt. Detta resulterar i lägre risker och därmed också en lägre och mer stabil avkastning.

– De nya målen är en justering som reflekterar den verklighet vi lever i. De nya tillgångar som vi kommer att investera i framöver, framför allt i förnybart, har en lägre avkastning än tidigare. Målen hänger på så sätt samman med vår strategi att ständigt leverera energilösningar som är bättre för klimatet. Målsättningen är självklart ändå att avkastningen ska vara högre än ägarens krav, säger Magnus Hall, Vattenfalls koncernchef.

Vattenfalls ägare, den svenska staten, presenterade förslaget om de nya målen den 20 november. De nya ekonomiska målen ersätter de tidigare målen som fastställdes i november 2012.

Nya ekonomiska mål (tidigare mål inom parentes):

Kapitalstruktur:
Internt tillförda medel/justerad nettoskuld 22-27 procent (22-30).
Nettoskuldsättningsgrad tas bort (50-90 procent).

Lönsamhetsmål:
Avkastning på sysselsatt kapital på 8 procent (9).

Utdelningspolicy:
Utdelningen ska uppgå till mellan 40 och 70 procent av resultat efter skatt (40-60).

Information om extra bolagsstämman

För mer information, vänligen kontakta:
Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Skylt med Vattenfalls logotyp utanför huvudkontoret i Solna

Vattenfall presenterar delårsrapport för januari-mars 2024 den 30 april

Vattenfalls delårsrapport för januari-mars 2024 publiceras tisdagen den 30 april klockan 08.00 på group.vattenfall.com/se.

Vattenfalls logotyp på fasaden till huvudkontoret i Solna

Pressinbjudan till Vattenfalls årsstämma 2024

Vattenfall AB:s årsstämma äger rum måndagen den 29 april klockan 09.30 på Vattenfalls huvudkontor, Evenemangsgatan 13 i Solna. Årsstämman kan även följas på group.vattenfall.com/se

Vattenfallmedarbetare som står framför solpaneler