Största vindkraftparken på land levererar el

Vattenfalls största landbaserade vindkraftpark Pen y Cymoedd i södra Wales, UK, levererar nu el fullt ut. Pen Y Cymoedd har totalt 76 vindkraftverk och kommer att ha en årlig produktion på 230 GWh, motsvarande hushållsel till 188 000* brittiska hem.

Pen Y Cymoedd, som började byggas hösten 2015, är Vattenfalls största vindkraftpark på land och ett viktigt steg i ambitionen att ytterligare öka produktionen av förnybar el och erbjuda klimatsmarta lösningar. Vattenfall beslutade 2016 om en investeringsplan på 5 miljarder EUR i vindkraftsproduktion de kommande fem åren.

Vid Pen y Cymoedd kommer också en lagringsanläggning för producerad el att byggas. I mars tecknade Vattenfall och BMW Group avtal om leverans av upp till 1 000 litiumjonbatterier i år. Batterierna, med en kapacitet på 33 kilowattimmar (kWh) vardera, är utrustade med ett BMW-ägt batteristyrningssystem och används också av biltillverkaren i deras BMW i3.

– Energilagring och nätstabilitet är de viktigaste frågorna i den nya energivärlden, säger Gunnar Groebler, chef för Vattenfall Vind.

– Vi vill använda anläggningarna där vi producerar el från förnybara energislag för att driva på övergången till ett nytt energisystem och för att underlätta integreringen av förnybara energislag i energisystem med lagringsmöjligheter. Frikopplingen av produktionen från förbrukningen och sammankopplingen av olika förbrukningssektorer är i fokus för vårt arbete.

*Baserat på en genomsnittlig hushållsfärbrukning i UK på 4 000 kWh per år.

Se video från Pen y Cymoedd

Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post: press@vattenfall.com

Facebook: facebook.com/vattenfallpressrum
Twitter: twitter.com/Vattenfall_Se

Martin Brudermüller, BASF, och Anna Borg, Vattenfall, skriver under Nordlicht-avtalet

Vattenfall och BASF tecknar köpeavtal för 49 procent av vindkraftsparkerna Nordlicht 1 och 2

Vattenfall och BASF har kommit överens om att sälja 49 procent av Vattenfalls vindkraftsparker Nordlicht 1 och 2 till BASF. De två företagen fördjupar därmed sitt partnerskap inom förnybar e...

Havsbaserat vindkraftverk

Vattenfall och RWE slutför avyttringen av Norfolk Offshore Wind Zone

Vattenfall har idag slutfört avyttringen av Norfolk Offshore Wind Zone till RWE. Den överenskomna köpeskillingen uppgår till motsvarar 963 miljoner GBP.

Landbaserad vindkraftspark

Vattenfalls största landbaserade vindkraftsprojekt får miljötillstånd

De intilliggande vindkraftsparkerna Norrbäck och Pauträsk som tillsammans utgör Vattenfalls hittills största landbaserade vindkraftsprojekt har fått ett slutgiltigt miljötillstånd.