Skip to content Gå till huvudnavigeringen

Största vindkraftparken på land levererar el

Vattenfalls största landbaserade vindkraftpark Pen y Cymoedd i södra Wales, UK, levererar nu el fullt ut. Pen Y Cymoedd har totalt 76 vindkraftverk och kommer att ha en årlig produktion på 230 GWh, motsvarande hushållsel till 188 000* brittiska hem.

Pen Y Cymoedd, som började byggas hösten 2015, är Vattenfalls största vindkraftpark på land och ett viktigt steg i ambitionen att ytterligare öka produktionen av förnybar el och erbjuda klimatsmarta lösningar. Vattenfall beslutade 2016 om en investeringsplan på 5 miljarder EUR i vindkraftsproduktion de kommande fem åren.

Vid Pen y Cymoedd kommer också en lagringsanläggning för producerad el att byggas. I mars tecknade Vattenfall och BMW Group avtal om leverans av upp till 1 000 litiumjonbatterier i år. Batterierna, med en kapacitet på 33 kilowattimmar (kWh) vardera, är utrustade med ett BMW-ägt batteristyrningssystem och används också av biltillverkaren i deras BMW i3.

– Energilagring och nätstabilitet är de viktigaste frågorna i den nya energivärlden, säger Gunnar Groebler, chef för Vattenfall Vind.

– Vi vill använda anläggningarna där vi producerar el från förnybara energislag för att driva på övergången till ett nytt energisystem och för att underlätta integreringen av förnybara energislag i energisystem med lagringsmöjligheter. Frikopplingen av produktionen från förbrukningen och sammankopplingen av olika förbrukningssektorer är i fokus för vårt arbete.

*Baserat på en genomsnittlig hushållsfärbrukning i UK på 4 000 kWh per år.

Se video från Pen y Cymoedd

Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post: press@vattenfall.com

Facebook: facebook.com/vattenfallpressrum
Twitter: twitter.com/Vattenfall_Se

Den havsbaserade vindkraftsparken Horns Rev i Danmark
2018-07-13

Vattenfall, Novo Nordisk och Novozymes undertecknar ett långsiktigt avtal om förnybar el från Kriegers Flak

Framställningen av insulin och enzymer kommer att ske med hjälp av förnybar energi.

Vattenfalls havsbaserade vindkraftpark i Aberdeen Bay
2018-07-02

Världens största vindkraftverk producerar el i Aberdeen Bay

Vattenfalls havsbaserade vindkraftpark Aberdeen Bay togs i drift den 1 juli.

Fotograf vid en havsbaserad vindkraftpark. Foto: Kate Drouet

Mediebank

Sök och ladda ned bilder.

Prenumerationstyp

Pressmeddelande språk