Vattenfall börjar sälja el till brittiska privatpersoner – köper iSupplyEnergy

Vattenfall har köpt det snabbväxande brittiska energihandelsbolaget iSupplyEnergy. Vattenfall gjorde nyligen ett förvärv i Storbritannien inom B2B-marknaden och kommer nu för första gången att börja sälja el och gas även till privatpersoner.

– Vattenfall etablerar försäljningsverksamhet i Storbritannien för att växa och förvärvet av bolaget iSupplyEnergy är i linje med Vattenfalls strategi att utöka kundbasen i norra Europa. Tillsammans med iSupplyEnergy kommer vi kunna erbjuda ett brett utbud av energilösningar och -tjänster till privatkunder, säger Vattenfalls vd och koncernchef Magnus Hall.

Energihandelsföretaget iSupplyEnergy, med huvudkontor i Bournemouth, har 170 medarbetare och kommer som del av Vattenfall att fortsätta att leverera el och gas till sina 120 000 kunder. Vattenfall har hittills investerat mer än 3 miljarder brittiska pund, mer än 33 miljarder kronor, på att bygga upp en av Storbritanniens ledande vindkraftverksamheter. Dessutom har nyligen satsningar på storskaliga solcellsparker och batterilagring, liksom försäljningsverksamhet inom företagsområdet (B2B) inletts.

– Vi är övertygade om att denna affär blir bra även för våra nya kunder, eftersom vi kan kombinera vår erfarenhet inom kundorienterade och alltmer fossilfria energilösningar i norra Europa med iSupplyEnergys snabba och beprövade kundtjänst, säger Martijn Hagens, affärsområdeschef för Customers & Solutions inom Vattenfall.

I början av maj meddelade Vattenfall att bolaget för första gången börjat sälja förnybar el till brittiska företagskunder med höga krav på att minska sina koldioxidavtryck. Vattenfall började 2008 att investera i den brittiska energimarknaden genom att förvärva tre vindkraftsparker. Från 2018 kommer bolaget att ha en installerad vindkapacitet på mer än 1 gigawatt (GW).

Se även: www.isupplyenergy.co.uk

Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Medarbetare på Vattenfall kundtjänst

Diversity Employer Gold 2024 till Vattenfall Kundservice

Det prestigefyllda priset Diversity Employer Gold delas varje år ut till företag som arbetar aktivt för jämställdhet, och där mångfald och inkludering prioriteras.

Laxede vattenkraftverk

Vattenfall och Borealis tecknar långsiktigt energiköpsavtal i Sverige

Vattenfall och Borealis, en av världens ledande leverantörer av avancerade polyetenplast- och baskemikalielösningar, har tecknat sitt första långsiktiga energiköpsavtal (Power Purchase Agree...

Två medarbetare på Vattenfall kundservice

Vattenfall utsett till Sveriges bästa service inom energi

För andra året i rad kniper Vattenfall förstaplatsen i ServiceScores mätning över vilka företag som ger bäst service inom energi.