Vattenfall går med i EV100 för att driva på övergången till elfordon

Idag startar internationella Klimatveckan i New York. Vattenfall är ett av tio internationella företag som går samman i initiativet EV100 för att snabba på övergången till elfordon.

EV100-initiativet med stöd från den globala ideella organisationen The Climate Group syftar till att göra elfordon till ”det nya normala”.

– Vattenfall arbetar för ett hållbart och klimatsmart samhälle. Klimatförändringarna är ett av våra största utmaningar så vi är väldigt glada att gå med i EV100-initiativet eftersom elfordon kan bidra till att minska koldioxidutsläppen, säger Magnus Hall, VD och koncernchef för Vattenfall.

I januari 2017 lovade Vattenfall att byta ut företagets tjänstebilsflotta i Sverige, Nederländerna och Tyskland till eldrivna fordon.

– Vi kommer att byta ut hela fordonsparken med 3 500 fordon under de kommande fem åren. Med detta beslut bidrar vi inte bara till att minska koldioxidutsläppen i Europa, utan vi blir också en förebild för andra företag. Vi arbetar även med våra kunder för att bygga norra Europas största laddnätverk, InCharge, säger Magnus Hall.

– Vi gratulerar Vattenfall till att vara ett av de första företagen som går med i EV100. EV100 kommer att utnyttja företagens kollektiva köpkraft och inflytande för att skapa efterfrågan bland och minska kostnaderna för medarbetare och kunder. Medlemmarna som tillkännages idag ser affärslogiken i att leda en snabbare omvandling och göra något åt att förbättra luftkvalitén på sina marknader. De utmanar bilföretagen att i konkurrens med varandra leverera fler elfordon snabbare och till en lägre kostnad, säger Helen Clarkson, vd för The Climate Group.

Fakta:
De tio första företagen som går med i The Climate Groups initiativ EV100 är: Vattenfall, IKEA, Unilever, HP Inc., PG & E, Deutsche Post DHL Group, LeasePlan, Metro AG, Baidu och Heathrow Airport. Företagen åtar sig att inom fyra områden driva på utvecklingen av elbilar fram till 2030: inom den egna fordonsparken, ställa krav på leverantörer och underlätta för medarbetare och kunder att köra elfordon.

Mer information:
www.vattenfall.com
www.theclimategroup.org
Video med Tomas Björnsson, chef E-mobility Vattenfall

Heidi Stenström, pressekreterare, telefon: 070-611 81 92, e-post:  heidi.stenstrom@vattenfall.com
Vattenfalls
pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post:  press@vattenfall.com
:    facebook.com/vattenfallpressrum
twitter.com/Vattenfall_Se

Maurik vattenkraftverk i Nederländerna

Vattenfall använder en unik metod för att se till att ålar kan passera på ett säkert sätt ...

Barn som rynkar på näsan av lukten av bensin

Vattenfalls museum-kupp gav eko över halva jordklotet. I helgen kan delar av Museum of Fos...

Fotograf vid en havsbaserad vindkraftpark. Foto: Kate Drouet

Mediebank

Sök och ladda ned bilder.