Vattenfalls koncernchef Magnus Hall ny vice ordförande i Eurelectric

Styrelsen för Eurelectric, den europeiska elbranschens intresseorganisation, har utsett Vattenfalls VD och koncernchef Magnus Hall till vice ordförande och representant i ordförandegruppen för den kommande två-årsperioden.

– En ökad användning av el som energibärare inom transport-, värme- och industrisektorerna är en av de viktigaste frågorna för mina kommande två år som vice ordförande. Ett stabilt investeringsklimat för förnybara energikällor, ett stärkt EU ETS-system för att minska koldioxidutsläppen i Europa, liksom att säkerställa en kostnadseffektiv, säker leverans genom en integrerad energimarknad är andra prioriterade frågor, säger Magnus Hall.

Vid Eurelectrics årsmöte i Lissabon valde organisationens styrelse Francesco Starace, koncernchef för den italienska energikoncernen Enel, till ny ordförande. Samtidigt utsågs Alistair Phillips-Davies, VD för brittiska SSE, till vice ordförande där han kommer att dela på uppdraget med Magnus Hall. Samtliga utnämningar gäller för en tvåårsperiod.

Om Magnus Hall
Magnus Hall är VD och koncernchef för Vattenfall sedan 2014. Magnus Hall har tidigare varit VD och koncernchef i skogsindustrikoncernen Holmen. Magnus Hall är civilingenjör från Linköpings Tekniska Högskola och har även studerat vid amerikanska Fulbright Scholarship Georgetown University. Magnus Hall är också ordförande för mediekoncernen NMT AB.

OM EURELECTRIC
Eurelectric är den europeiska elindustrins intresseorganisation och representerar 3500 företag i 32 europeiska länder med en sammanlagd omsättning på omkring 200 miljarder euro. Huvudkontoret ligger i Bryssel.

För ytterligare information:
Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post:  press@vattenfall.com
:    facebook.com/vattenfallpressrum
twitter.com/Vattenfall_Se

En kvinna och en man i ett kontorslandskap
2020-03-10

Vattenfall söker 200 nya IT-talanger inom digitalisering och innovation

Fram till år 2022 kommer Vattenfall att anställa 200 nya personer till IT-verksamheten för...

Tuomo Hatakka
2020-03-04

Tuomo Hatakka går i pension i slutet av året

Tuomo Hatakka, medlem i koncernledningen och chef för Vattenfalls värmeverksamhet samt för...

Fotograf vid en havsbaserad vindkraftpark. Foto: Kate Drouet

Mediebank

Sök och ladda ner bilder.