Skip to content Gå till huvudnavigeringen

Vattenfalls koncernchef Magnus Hall ny vice ordförande i Eurelectric

Styrelsen för Eurelectric, den europeiska elbranschens intresseorganisation, har utsett Vattenfalls VD och koncernchef Magnus Hall till vice ordförande och representant i ordförandegruppen för den kommande två-årsperioden.

– En ökad användning av el som energibärare inom transport-, värme- och industrisektorerna är en av de viktigaste frågorna för mina kommande två år som vice ordförande. Ett stabilt investeringsklimat för förnybara energikällor, ett stärkt EU ETS-system för att minska koldioxidutsläppen i Europa, liksom att säkerställa en kostnadseffektiv, säker leverans genom en integrerad energimarknad är andra prioriterade frågor, säger Magnus Hall.

Vid Eurelectrics årsmöte i Lissabon valde organisationens styrelse Francesco Starace, koncernchef för den italienska energikoncernen Enel, till ny ordförande. Samtidigt utsågs Alistair Phillips-Davies, VD för brittiska SSE, till vice ordförande där han kommer att dela på uppdraget med Magnus Hall. Samtliga utnämningar gäller för en tvåårsperiod.

Om Magnus Hall
Magnus Hall är VD och koncernchef för Vattenfall sedan 2014. Magnus Hall har tidigare varit VD och koncernchef i skogsindustrikoncernen Holmen. Magnus Hall är civilingenjör från Linköpings Tekniska Högskola och har även studerat vid amerikanska Fulbright Scholarship Georgetown University. Magnus Hall är också ordförande för mediekoncernen NMT AB.

OM EURELECTRIC
Eurelectric är den europeiska elindustrins intresseorganisation och representerar 3500 företag i 32 europeiska länder med en sammanlagd omsättning på omkring 200 miljarder euro. Huvudkontoret ligger i Bryssel.

För ytterligare information:
Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post:  press@vattenfall.com
:    facebook.com/vattenfallpressrum
twitter.com/Vattenfall_Se

Motorcykeltävling
Nordic Sport & Event

Michael Stork från Vattenfall Services blir den förste tävlingsföraren i Gotland Grand Nat...

Kalle Blomberg och Adrian Berg von Linde
2018-10-02

Gotlands Energi och Gotlands Elnät rekryterar ny vd

Jan Karlsson, vd på GEAB, lämnar sitt uppdrag för en ny position inom Vattenfall Eldistrib...

Fotograf vid en havsbaserad vindkraftpark. Foto: Kate Drouet

Mediebank

Sök och ladda ned bilder.

Prenumerationstyp

Pressmeddelande språk