Elmarknaden just nu: Elpriset kommer att stiga

Den torra inledningen på sommaren har fått elpriset att stagnera men innebär även att vattenmagasinen inte fyllts på efter vårfloden och att det blåst mindre än vanligt. Det påverkar elpriset som kommer att hålla samma nivå sommaren ut för att sedan börja stiga.

Det rörliga elpriset ligger just nu på 45,10 öre/kWh i elområde 3, vilket är det högsta på tio år.

– Spotpriset kommer att pendla mellan 40 och 50 öre/kWh under hela sommaren. Det som avgör var det landar är vädret. För att elpriserna ska sjunka så skulle vi med andra ord behöva se en mer ”svensk” sommar med mer regn och vind, säger Jonas Stenbeck, chef Vattenfall Försäljning.

På produktionssidan har vindkraften producerat mindre än planerat under juni vilket påverkar spotpriset. Vattenmagasinen har inte fyllts på i samma utsträckning som normalt efter vårfloden vilket är viktigt för att ha de lager som behövs inför den kommande vintern. Kärnkraften är inne i sin årliga revison under sommaren och innebär att kärnkraften har cirka 70 procents kapacitet. På råvarumarknaden har den stadiga prisuppgången senaste tiden för kol, olja och utsläppsrätter bromsat av något.

Vattenfall aviserar just nu sina kunder om en kommande prisförändring efter sommaren som innebär en höjning av påslaget på spotpriset för kunder med rörligt elprisavtal.

– Marknaden efterfrågar fossilfri och förnybar energiproduktion i allt större utsträckning. Även marknadsläget i världen har förändrats vilket påverkar elpriset, säger Jonas Stenbeck, chef Vattenfall Försäljning.

– Min rekommendation är trots allt rörligt elpris eftersom risken för pristoppar under sommaren är låg och det är just nu det billigaste alternativet. Men var beredd på att binda om du vill ha kontroll på din månadskostnad och vara på den säkra sidan. Energiomställningen kommer att påverka elpriset alltmer så en smart användning av elen kommer att bli mer viktigt framöver, säger Jonas Stenbeck, chef Vattenfall Försäljning.

Se dagsaktuella elpriser på rörligt elpris

Mer om elmarknaden:

Privat: Om elmarknaden just nu
Företag:
Om elmarknaden just nu
Följ Jonas Stenbeck på Twitter:

Video: Elmarknaden just nu

Heidi Stenström, pressekreterare, 070-611 81 92, heidi.stenstrom@vattenfall.com
Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Vattenfalls vind- och solkraftspark Parc Cynog
2020-07-01

Ny undersökning från Vattenfall: Få känner till vad fossilfri el innebär

Endast en av tre svenskar känner till vad fossilfri el faktiskt innebär och knappt var fem...

En Vattenfallmedarbetare vid kraftverket i Stornorrfors
2020-06-25

Elmarknaden just nu: De låga elpriserna kom av sig

Välfyllda vattenmagasin och kraftig vårflod ger rekordlåga elpriser i norr men inte i söde...

Fotograf vid en havsbaserad vindkraftpark. Foto: Kate Drouet

Mediebank

Sök och ladda ner bilder.