Skip to content Gå till huvudnavigeringen

Elmarknaden just nu: Nu sjunker elpriset

Elpriserna förväntas sjunka i början av maj. En bidragande anledning till detta är de stigande temperaturerna, framförallt i Mellansverige och södra Norrland, där även vårfloden kommit igång med anledning av snösmältningen och kan börja fylla Vattenfalls vattenmagasin.

Elpriset har hittills i år varit högre än på länge. Den pågående snösmältningen och vårfloden innebär att vattenmagasinen kommer att börja fyllas på igen efter vintern och med vårens och värmens intåg sjunker även elpriset.

– Det blir inte extremt låga priser men förhoppningsvis betydligt lägre och jag tror det slår igenom runt månadsskiftet. Kanske att det landar kring 30-35 öre/kWh, säger Jonas Stenbeck, chef Vattenfall Försäljning.

Förra året var medelpriset funder maj månad 28,69 öre/kWh. Det rörliga elpriset just nu ligger på 40,91 öre/kWh i elområde 3, vilket är cirka 13 öre högre än samma tid ifjol.

Produktionen i Vattenfalls kärnkraftverk har i praktiken haft full tillgänglighet under vintern, på höga 98,2 procent.

– Det har i år varit högre elpriser än på flera år men den stabila produktionen från kärnkraft och vattenkraft gör att priset inte sticker iväg högre, säger Jonas Stenbeck, chef Vattenfall Försäljning.

Vattenmagasinen som ligger i de största älvarna, innehåller just nu som minst vatten, vilket är normalt, men kommer att fyllas på allteftersom vårfloden fyller på.

– Risken för pristoppar måste ses som låg just nu. Kundernas förbrukning minskar och höjda temperaturer gör att det rörliga priset väntas gå ner. Rörligt pris kan vara ett bra alternativ denna månad. Men för kunder som är i behov av en enkel, trygg och förutsägbar kostnad är ett fastprisavtal bättre, säger Jonas Stenbeck, chef Vattenfall Försäljning.

Se dagsaktuella elpriser på rörligt elpris

Mer om elmarknaden:
Privat: Om elmarknaden just nu
Företag:
Om elmarknaden just nu
Följ Jonas Stenbeck på Twitter:
  Video: Elmarknaden just nu

Heidi Stenström, pressekreterare, 070 611 81 92, heidi.stenstrom@vattenfall.com
Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Diagram som visar spotprisets utveckling mellan maj och oktober
2018-10-31

Elmarknaden just nu: Fast elprisavtal billigare än rörligt elpris

Elpriset har stadigt sjunkit under oktober, men senhöstkylan är på väg och med den en ökad...

2018-09-28

Elmarknaden just nu: Väderomslag ger sjunkande elpriser

Elpriset såg under augusti och september ut att nå rekordnivåer inför vintern när vattenti...

Fotograf vid en havsbaserad vindkraftpark. Foto: Kate Drouet

Mediebank

Sök och ladda ned bilder.

Prenumerationstyp

Pressmeddelande språk