Elmarknaden just nu: Väderomslag ger sjunkande elpriser

Elpriset såg under augusti och september ut att nå rekordnivåer inför vintern när vattentillförseln till vattenmagasinen var låg. Regnet kom som på beställning och elpriset har stadigt sjunkit sedan två veckor tillbaka. Snittpriset för september ser ut att bli lägre än för augusti.

Det rörliga elpriset har under september haft ett snittpris på 53 öre/kWh i elområde 3, att jämföras med förra året, 35 öre/kWh.

– Snittpriset för september är lägre än för augusti men fortfarande högre än det varit på tio år under september, berättar Jonas Stenbeck, chef Vattenfall Försäljning.

Den tyska och nordiska elpriskurvan brukar följas åt. Nu när elpriserna i Sverige börjat gå ned något så fortsätter dock de tyska elpriserna uppåt på grund av stigande priser på kol, olja och utsläppsrätter.

I Sverige är underhållsarbetet i kärnkraftverken snart klart och kärnkraften är i full drift. Vattnet i Vattenfalls vattenmagasin har börjat stiga men vi har fortfarande ett underskott. Om vädret vänder och det blir torrare och kallare igen, finns det en stor risk för stigande priser i höst.

Aven priserna för elcertifikat har ökat kraftigt under året, men i och med att det blåser bra och vi har en ökad vindproduktion har även de börjat sjunka.

– Förutsättningarna har klart förbättrats den senaste tiden och just nu ligger de längre fastprisavtalen lägre i pris än de korta avtalen. Min rekommendation är att välja ett fast avtal med bytesrätt. Det innebär att du lätt kan byta elavtal om priserna skulle falla framöver, säger Jonas Stenbeck, chef Vattenfall Försäljning.

Se dagsaktuella elpriser på rörligt elpris

Mer om elmarknaden:
Privat: Om elmarknaden just nu
Företag:
Om elmarknaden just nu

Heidi Stenström, pressekreterare, 070-611 81 92, heidi.stenstrom@vattenfall.com
Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10, press@vattenfall.com

2019-04-30

Elmarknaden just nu: Torrt och vindfattigt i hela Sverige påverkar elpriset uppåt

Under årets första kvartal har elpriset succesivt sjunkit men sedan mitten av a...

Vy över Niarbyl, Isle of Man

Manx Utilities handlar med öns el via Vattenfalls flexibla handelsplattform.

Fotograf vid en havsbaserad vindkraftpark. Foto: Kate Drouet

Mediebank

Sök och ladda ned bilder.