Skip to content Gå till huvudnavigeringen

Rekordproduktion vid Vattenfalls kärnkraftverk

Under 2017 stod Vattenfalls kärnkraftverk i Forsmark och Ringhals för en tredjedel av det svenska elbehovet. Med en produktion av 52 miljarder kWh vid de två kraftverken var 2017 det tredje bästa året sedan den första reaktorn togs i drift för 42 år sedan

– Sedan vi tog den första reaktorn i drift i Ringhals 1976 har Vattenfalls kärnkraftflotta producerat 1638 TWh vilket motsvarar 12 årsbehov av el för Sverige och det med en mycket låg klimatpåverkan, säger Torbjörn Wahlborg, Chef Business Area Generation.

Vattenfalls kärnkraftflotta som består av fyra reaktorer i Ringhals och tre reaktorer i Forsmark gjorde ett nytt toppår produktionsmässigt 2017. De producerade tillsammans 52 TWh vilket är 37 procent av det svenska elbehovet 2017 (140,7 TWh).

Ringhals producerade 27,5 TWh vilket är det näst bästa resultatet sedan starten 1976 och Forsmark producerade 24,5 TWh vilket är det sjätte bästa året sedan starten 1980.

– Under 2017 beslutade vi att investera i oberoende härdkylning vid Ringhals 3 och 4 och motsvarande beslut fattades 2016 för de tre reaktorerna i Forsmark. Dessa beslut innebär att vår kärnkraftflotta kan fortsätta att producera el under många år framöver. Det innebär också att kärnkraften tillsammans med vattenkraften och vindkraften kommer att vara förutsättningen för att nå Vattenfalls mål att vara fossilfritt inom en generation.

Fakta
Ringhals har fyra reaktorer med en sammanlagd produktionsförmåga på över 28 TWh. Den första reaktorn togs i kommersiell drift 1976. Forsmark har tre reaktorer med en sammanlagd produktionsförmåga på över 25 TWh. Den första reaktorn togs i kommersiell drift 1980.

Magnus Kryssare, pressekreterare, 076-769 56 07

Från Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post: press@vattenfall.com
Facebook: facebook.com/vattenfallpressrum
Twitter: twitter.com/Vattenfall_Se

Vattenfall är ett svenskt, statligt ägt energiföretag med ungefär 20 000 medarbetare och verksamhet i Sverige, Tyskland, Nederländerna, Danmark, Storbritannien och Finland. Vattenfall fokuserar på tillväxt inom affärsområden som driver omställningen mot ett mer klimatsmart energisystem och därigenom tryggar en tillförlitlig och kostnadseffektiv energiförsörjning.

Ringhals kärnkraftverk
2018-09-04

Avvecklingsbeslut står fast

I årets valrörelse har frågan nu väckts om reaktorerna Ringhals 1 och 2 skulle kunna driva...

Kärnkraftverket Ringhals
2018-08-03

Ringhals 2 åter i drift

Efter att ha varit avstängd sedan tisdag kväll togs Ringhals reaktor 2 i drift igen 18.00 ...

Fotograf vid en havsbaserad vindkraftpark. Foto: Kate Drouet

Mediebank

Sök och ladda ned bilder.

Prenumerationstyp

Pressmeddelande språk