Skip to content Gå till huvudnavigeringen

Vattenfall och Axfood i grönt samarbete

Vattenfall kommer att leverera 280 GWh el per år till Axfood, ett av de största noterade detaljhandelsföretagen i Norden, med start den 1 april 2018. Leveransen sker till närmare 300 butiker i Sverige och elen är producerad av vatten- och vindkraft. Elavtalet är en del av Axfoods strävan att effektivisera sin elanvändning och öka spårbarheten.

Avtalet innebär att elen till alla Axfood Snabbgross och Hemköps butiker, cirka 100 GWh, är producerad av vattenkraft och miljödeklarerad enligt EPD* precis som resterande 180 GWh som är producerad på Vattenfalls vindkraftsanläggningar och även märkt med Bra Miljöval. Denna el går till samtliga Willys butiker i Sverige.

Vattenfall har en tydlig strategi att vara ledande inom förnybar produktion och konsumtion. Målet är att bli fossilfria inom en generation och hjälpa de kunder som vill samma sak.

– Vi är väldigt glada över att Axfood valde Vattenfall. De har höga krav på miljö och hållbarhet genom hela livscykeln och våra produkter och tjänster kunde på ett bra sätt matcha de högt ställda kraven. Genom att välja EPD får Axfood en överblick och total transparens av sitt klimatavtryck per kilowattimme, säger Helle Herk-Hansen, miljöchef på Vattenfall.

För Axfood är effektiviserad elanvändning en prioriterad fråga och målet är att till år 2020 ha minskat elförbrukningen för butiker och lager med 15 procent per kvadratmeter. I dag har de en yta om cirka 826 000 kvm. En annan viktig fråga är elens ursprung.

– Vi arbetar för bra, prisvärd och hållbar mat för alla och vill att den el vi använder ska vara förnybar, som den varit sedan 2009. Att använda miljödeklarerad el ger oss även en spårbarhet som är viktig. Vattenfalls tydliga hållbarhetsfokus var avgörande i valet av ny elleverantör, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef Axfood.

Axfood har en marknadsandel i Sverige på drygt 20 procent och över 1 100 butiker, varav 274 är egenägda.

*Environmental Product Declaration

Mer information:
www.vattenfall.se
www.axfood.se

Heidi Stenström, heidi.stenstrom@vattenfall.com
Vattenfall AB, Media Relations Nordic, telefon +46 70 611 81 92
Axfoods presstjänst, telefon: +46 70 289 89 83

Solceller på hustak

Ny rapport visar hur styrning av batterilager kan optimeras för att kapa effekttoppar och ...

Vindkraftverk
2018-11-12

Batterilager kan fördubbla gotländsk vindkraft till 2030

Ett batterilager, i kombination med ny smart teknik, kan med nuvarande förutsättningar i e...

Fotograf vid en havsbaserad vindkraftpark. Foto: Kate Drouet

Mediebank

Sök och ladda ned bilder.

Prenumerationstyp

Pressmeddelande språk