Skip to content Gå till huvudnavigeringen

Vattenfall vinner anbudsförfarande för nederländsk vindkraftspark

Vattenfall har vunnit anbudsförfarandet för världens första icke-subventionerade vindkraftspark till havs, Hollandse Kust Zuid. Vattenfall planerar nu fortsätta utvecklingen av vindkraftsområdet, med en total kapacitet på 700 – 750 MW. Det är tillräckligt för att förse mellan en och en och en halv miljon nederländska hem med fossilfri el.

- Det här är glädjande nyheter för Vattenfall och för Nederländerna och ett betydande steg i vår strategi att bli fossilfria inom en generation. Vi har tidigare berättat att vi investerar SEK 13 miljarder i vindkraft 2018–2019. Nederländerna är en viktig marknad för oss och vi har nu en möjlighet att kunna bygga vår andra havsbaserade vindkraftpark där. Vi är hedrade att med detta projekt kunna bidra till omställningen av det nederländska energisystemet, säger Magnus Hall, Vattenfalls CEO och koncernchef.

- Att vi nu får möjlighet att gå vidare med Hollandse Kust Zuid beror till stor del på att vi successivt kunnat sänka kostnaderna på projektering och konstruktion av havsbaserad vindkraft. Vi är mycket glada att få möjlighet att ytterligare bidra till att göra det nederländska energisystemet mer hållbart och stödja våra kunder, stora och små, att bli mindre fossilberoende, säger Gunnar Groebler, Chef Business Area Wind.

Enligt direktiven i tillståndet för Hollandse Kust Zuid ska vindkraftparken vara i drift inom fem år efter att tillståndet getts. Vattenfall kommer nu att genomföra de slutliga förberedelserna för projektet. Det inkluderar vindkraftsparkens design, fortsatt intern planering samt att slutföra processen för större komponenter.

Fakta Hollandse Kust Zuid:

• Totalt 356 kvadratkilometer, beläget ca 22 kilometer utanför Nederländernas kust.
  • Total kapacitet 700–750 MW.

Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post: press@vattenfall.com
Facebook: ​facebook.com/vattenfallpressrum

Den havsbaserade vindkraftsparken Horns Rev i Danmark
2018-07-13

Vattenfall, Novo Nordisk och Novozymes undertecknar ett långsiktigt avtal om förnybar el från Kriegers Flak

Framställningen av insulin och enzymer kommer att ske med hjälp av förnybar energi.

Vattenfalls havsbaserade vindkraftpark i Aberdeen Bay
2018-07-02

Världens största vindkraftverk producerar el i Aberdeen Bay

Vattenfalls havsbaserade vindkraftpark Aberdeen Bay togs i drift den 1 juli.

Fotograf vid en havsbaserad vindkraftpark. Foto: Kate Drouet

Mediebank

Sök och ladda ned bilder.

Prenumerationstyp

Pressmeddelande språk