Vattenkraftverket i Porjus
Pressmeddelande 2019-05-31 07:30

Elmarknaden just nu: Elpriset ser ut att sjunka rejält

De senaste veckornas rikliga nederbörd har fyllt på de nordiska vattenmagasinen ordentligt efter en torr vår. Detta i kombination med mer värme har skapat en gynnsam situation för konsumenterna med spotpriser som under vissa dagar kan hamna på låga 10 öre/kWh.

Spotpriset under maj har haft ett snittpris på cirka 37 öre/kWh i elområde 3, (södra Mellansverige) att jämföras med samma tid förra året då spotpriset låg på cirka 33 öre/kWh. Nu pekar alla prognoser på mer regn i områden med vattenmagasin.

– Det rörliga elpriset ligger just nu på en stabil nivå med möjlighet till riktigt låga priser vissa dagar. Den svenska vattenkraften är en viktig tillgång och får vi fortsatt påfyllning i vattenmagasinen kommer elpriset att sjunka ytterligare, säger Jonas Stenbeck, chef Vattenfall Försäljning.

Inom kärnkraften pågår den årliga revisionen av reaktorerna. Det innebär att det just nu är 89 procent effekt i Norden. Vindkraften producerar enligt plan vilket påverkar priserna i södra Sverige och vattenkraften som till största delen återfinns i norra Sverige producerar normalt.

På den europeiska elmarknaden har priset på råvaror, utsläppsrätter och olja stabiliserats efter en tids uppgång men handelskriget mellan USA och Kina, Brexit, EU-valet samt hur rikligt nederbörden blir, gör ändå elprisprogonerna något osäkra.

– Med tanke på marknadsläget bör alla med rörligt elpris ha lite extra koll trots att man oftast använder mindre el under sommarmånaderna. Är man orolig så rekommenderar jag att ha fast elpris i 1 eller 3 år med bytesrätt. Det ger dig som kund ett tryggt elpris samtidigt som du kan följa med nedåt om priserna skulle sjunka, säger Jonas Stenbeck, chef Vattenfall Försäljning.

Se dagsaktuella elpriser på rörligt elpris

Mer om elmarknaden:
Privat: Om elmarknaden just nu
Företag: Om elmarknaden just nu

Heidi Stenström, pressekreterare, 070-611 81 92, heidi.stenstrom@vattenfall.com
Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Vattenfalls vind- och solkraftspark Parc Cynog
2020-07-01

Ny undersökning från Vattenfall: Få känner till vad fossilfri el innebär

Endast en av tre svenskar känner till vad fossilfri el faktiskt innebär och knappt var fem...

En Vattenfallmedarbetare vid kraftverket i Stornorrfors
2020-06-25

Elmarknaden just nu: De låga elpriserna kom av sig

Välfyllda vattenmagasin och kraftig vårflod ger rekordlåga elpriser i norr men inte i söde...

Fotograf vid en havsbaserad vindkraftpark. Foto: Kate Drouet

Mediebank

Sök och ladda ner bilder.