Elmarknaden just nu: Lägre elpriser i höst

Efter en nederbördsrik inledning på hösten är elpriserna betydligt lägre än förra året. Vattenkraften och kärnkraften levererar enligt plan och andelen vindkraft har ökat.

– Just nu har vi ett gynnsamt läge men allt pekar på att en bit in i oktober blir det kallare igen. Vi går därmed in i en period när uppvärmningsbehovet ökar och elpriset kommer att spela en större roll för den totala elkostnaden, säger Jonas Stenbeck, chef Vattenfall Försäljning.

Månadsmedelpriset på elbörsen var under september 37,18 öre/kWh i elområde 3 (Mellansverige), vilket är nästan 15 öre/kWh lägre än i fjol (51,99 öre/kWh). För en villakund med rörligt elpris innebär det ungefär 250 kronor lägre elräkning.

Den svensk-norska vattenkraften håller en för årstiden normal fyllnadsnivå vilket är bra inför vintern. Vattenfalls kärnkraftverk, som producerar en tredjedel av all el som förbrukas i Sverige, producerar enligt plan efter revisionerna. Den tidvis kraftiga blåsten, framförallt i norra Sverige, har ökat andelen vindkraft i produktionsmixen den senaste månaden.

– Det som kan hålla emot prishöjningarna är ökad produktion från kärnkraften efter revisionsperioden samt mer nederbörd och blåst. Men det finns många smarta och bra råd på vår hemsida om hur du kan spara energi och vara klimatsmart. För att ha kontroll och vara trygg i vinter så rekommenderar jag ett avtal med fast pris med Bytesrätt. Faller priset kan du teckna om avtalet till det lägre priset, säger Jonas Stenbeck, chef Vattenfall Försäljning.

I Europa har priserna på olja, kol och utsläppsrätter fluktuerat under sommaren, vilket har påverkat priserna i Tyskland både uppåt och nedåt. Det finns flera andra omvärldsfaktorer som kan påverka de svenska elprisavtalen. Brexit och framförallt handelskonflikten mellan USA och Kina skapar osäkerhet på råvarumarknaderna.

Se dagsaktuella elpriser på rörligt elpris

Mer om elmarknaden:
Privat: Om elmarknaden just nu
Företag: Om elmarknaden just nu

Heidi Stenström, pressekreterare, 070-611 81 92, heidi.stenstrom@vattenfall.com
Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Vattenfalls vind- och solkraftspark Parc Cynog
2020-07-01

Ny undersökning från Vattenfall: Få känner till vad fossilfri el innebär

Endast en av tre svenskar känner till vad fossilfri el faktiskt innebär och knappt var fem...

En Vattenfallmedarbetare vid kraftverket i Stornorrfors
2020-06-25

Elmarknaden just nu: De låga elpriserna kom av sig

Välfyllda vattenmagasin och kraftig vårflod ger rekordlåga elpriser i norr men inte i söde...

Fotograf vid en havsbaserad vindkraftpark. Foto: Kate Drouet

Mediebank

Sök och ladda ner bilder.