Kraftledning vid Vargön
Pressmeddelande 2019-06-28 12:00

Elmarknaden just nu: Omvärldsfaktorer ger osäkra elpriser

Efter en relativt kall och torr vinter med relativt höga elpriser har Vattenfalls elavtal på senare tid visat en nedåtgående trend. Sedan början av maj har det kommit ordentligt med nederbörd och vattenmagasinen har nu en normal fyllnadsgrad. Detta har fått marknadspriserna att falla.

Året 2019 inleddes med relativt höga elpriser på samtliga avtalsformer, men under våren har priserna överlag gått ned. Priserna på fastprisavtal har gått ned något, framförallt det korta 6-månadersavtalet, samt att avtalsformen Rörligt pris har stabiliserats runt 30 öre/kWh. De rörliga priserna har sjunkit tack vare den rikliga nederbörden sedan början av maj. Vindkraften har haft en god produktion och tillsammans med stabil kärnkraft har den bidragit till prisnedgången.

– Med tanke på marknadsläget bör alla med rörligt elpris att ha lite extra koll trots att man oftast använder mindre el under sommarmånaderna. Är man orolig så rekommenderar jag att ha fast elpris i 1 eller 3 år med Bytesrätt. Det ger dig som kund ett tryggt elpris samtidigt som du kan följa med nedåt om priserna skulle sjunka, säger Jonas Stenbeck, chef Vattenfall Försäljning.

Stora prisförändringar
I omvärlden har priserna på både olja och utsläppsrätter varit stigande under vintern. Denna uppåtgående trend stannade av under våren, då det blev en tydlig nedgång på både kol, olja och utsläppsrätter.

– Efter midsommar har vi däremot sett en relativt stark och snabb uppgång på råvarupriserna. Om det är en kortare uppgång eller något som kan komma att hålla i sig är svårt att svara på då det finns omvärldsfaktorer som kan påverka starkt, säger Jonas Stenbeck.

Fortsatt riklig nederbörd i vattenkraftsområdena är avgörande för fortsatt stabila eller till och med fallande priser. För kunder med eluppvärmning är sommaren den period när uppvärmningsbehovet är lågt och därför spelar priserna mindre roll för den totala elkostnaden. Dessutom är risken för pristoppar normalt lägre under sommarhalvåret.

Aktuell information om elmarknaden finns på webben: vattenfall.se/elmarknaden

För ytterligare information:
Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Vattenfalls vind- och solkraftspark Parc Cynog
2020-07-01

Ny undersökning från Vattenfall: Få känner till vad fossilfri el innebär

Endast en av tre svenskar känner till vad fossilfri el faktiskt innebär och knappt var fem...

En Vattenfallmedarbetare vid kraftverket i Stornorrfors
2020-06-25

Elmarknaden just nu: De låga elpriserna kom av sig

Välfyllda vattenmagasin och kraftig vårflod ger rekordlåga elpriser i norr men inte i söde...

Fotograf vid en havsbaserad vindkraftpark. Foto: Kate Drouet

Mediebank

Sök och ladda ner bilder.