Kollage med stålproduktion och vindkraft

Välkommen till HYBRIT på Hannovermässan

Välkommen till HYBRIT-initiativet och ägarbolagen SSAB:s, LKAB:s och Vattenfalls monter på Hannovermässan den 1–5 april 2019. Samtliga ägarbolags VD:ar är på plats för att berätta om arbetet som ska leda fram till en helt fossilfri stålproduktion. Vi kommer att vara i den svenska paviljongen Hall 27 (M: H30). Besök våra seminarier, se vår monter och träffa våra talespersoner på plats. Vi berättar gärna mer om vad vi vill göra för att nå en fossilfri framtid.

Hannovermässan är en av världens största mässor för industriteknik med över 6 500 utställare från 100 länder och runt 220 000 besökare från hela världen. I år kommer Sverige att vara partnerland tillsammans med Tyskland. Den svenska paviljongen har som huvudtema: ’Sweden Co-lab – Innovate with us’ och det kommer handla mycket om innovation, hållbarhet, digitalisering och inte minst om samarbeten.

HYBRIT är SSAB:s, LKAB:s and Vattenfalls initiativ som ska revolutionera järn- och stålproduktionen. Järn- och stålindustrin står för ungefär en tredjedel av den svenska industrins koldioxidutsläpp och 10 procent av det totala svenska koldioxidutsläppet. Genom att använda fossilfri elektricitet och vätgas istället för koksande kol kan utsläpp från järn- och stålproduktionen bli vatten istället för koldioxid. I den svenska paviljongen, Hall 27, kan ni få reda på mer om vår teknik och under våra seminarier kan ni få höra men också prata med våra experter.

Här är de seminarier där HYBRIT deltar:

Måndag 1 april 15.30–16.20 A fossil free initiative that revolutionize iron- and steelmaking – meet the CEOs behind the idea – Co-Lab stage Magnus Hall vd på Vattenfall, Martin Lindqvist vd på SSAB, Jan Moström vd på LKAB samt Matilda Ernkrans minister för högre utbildning och forskning finns på plats under vårt seminarium på den lilla Co-Lab scenen i den svenska paviljongen

Tisdag 2 april 10.00 Innovative Swedish partnerships to reach a fossil free future – Inspirational stage Jan Moström vd på LKAB, Martin Pei teknikchef på SSAB och ordförande i HYBRIT, Andreas Regnell strategichef på Vattenfall och Klara Helstad enhetschef på Energimyndigheten talar om HYBRIT på ett seminarium tillsammans med ett antal andra aktörer

Onsdag den 3 april 16.00–17.30 “Afternoon Session” - Energy Pavillon Mikael Nordlander ansvarig för F&U portfölj Fossilfri Industri på Vattenfall berättar om HYBRIT

Torsdag 4 april 10.00 Becoming fossil f to increase competitiveness – Inspirational stage Mårten Görnerup, VD på HYBRIT, presenterar HYBRIT på ett seminarium tillsammans med Fossilfritt Sverige, och ett antal andra svenska aktörer

Om Hybrit Development och HYBRIT-initiativet Hybrit Development AB är ett samriskbolag som ägs av ståltillverkaren SSAB, gruvbolaget LKAB och energibolaget Vattenfall med målsättningen att ta fram världens första fossilfria malmbaserade ståltillverkning. Projektet initierades våren 2016 och målsättningen är att ha en industriell process framme till 2035. Genom att använda fossilfri el och vätgas istället för koks och kol under ståltillverkningen kommer utsläppet att bli vatten istället för koldioxid. Initiativet har potential att minska Sveriges totala koldioxidutsläpp med tio procent. HYBRIT initiativet har beviljats finansiellt stöd från Energimyndigheten. Research Project 1(RP1) är ett omfattande samarbete mellan industri, högskolor och forskningsinstitut för att kartlägga möjliga fossilfria steg i värdekedjan energi, gruva, järn och stål. www.hybritdevelopment.com.

Yvonne Edenholm
Informationschef Hybrit Development
yvonne.edenholm@hybrit.se
+46 722 465 765

Mia Widell
Presschef SSAB
mia.widell@ssab.com

Magnus Kryssare
Pressekreterare Vattenfall
magnus.kryssare@vattenfall.com

Anders Lindberg
Informationschef LKAB
anders.lindberg@lkab.com

Arbete med rivningsrobot. Foto: Nicklas Tjernlund
Foto: Nicklas Tjernlund

Nedmontering av de sista större delarna i Ågestaverket

Vattenfall inledde demonteringen av Ågestaverket sommaren 2020, och under det här året rivs de tre sista större delarna: den biologiska skärmen, bränsleförvaringen och ånggeneratorerna.

3D-visualisering av CSS vid Sleipner, Norge. Copyright: Equinor
Equinor

I Sleipnerfältet i Norge har koldioxid pumpats ner i berget sedan 1996

Samtidigt som debatten om avskiljning och lagring av koldioxid (carbon capture and storage, CCS) går varm på andra håll, har koldioxid lagrats djupt under Nordsjön utanför Norges kust sedan ...

Lätta moln som speglas i en sjö

Vattenfall ser över HySkies-projektet

Vattenfall och Shell ser över omfattningen av elektrobränsleprojektet HySkies med ambitionen att hitta nya partners till Vattenfall.