Elmarknaden just nu: Vårflod ger lågt elpris i sommar

En snörik vinter i de svensk-norska fjällen förväntas ge en kraftig vårflod. Det innebär välfyllda vattenmagasin och kan ge rekordlåga elpriser på 10 öre/kWh i sommar.

Vårfloden försenades något i år på grund av mindre nederbörd och lägre temperaturer än normalt. Trots detta är elpriset fortsatt lågt och det rörliga elpriset för maj kommer att bli cirka 13-15 öre/kWh i elområde 3 (Mellansverige). Att jämföras med snittpriset 30 öre/kWh för maj de senaste 20 åren.

– Det ser ut att bli den billigaste majmånaden på 20 år och våra prognoser visar att spotpriset under sommarmånaderna juni, juli och augusti kan bli så lågt som 10 öre/kWh, säger Jonas Stenbeck, privatkundschef Vattenfall Försäljning.

Under maj har vindkraften levererat häften mot de vindrika månaderna under vintern, vilket innebär att elpriserna var något högre i framförallt elområde 3 och 4 (mellersta och södra Sverige). De nu varmare temperaturerna får igång vårfloden och tillrinningen av vatten till vattenkraftsområdena förväntas bli mycket god.

Kärnkraften är inne i en revisionsperiod med reducerad effekt och en tillgänglighet på drygt 60 procent i Norden.

Bränslepriserna har haft en viss återhämtning sedan coronakrisens start, men de är på fortsatt historiskt låga nivåer vilket bidrar till att hålla nere priserna. Företag tvingas dra ned på sin produktion och därmed elförbrukning, vilket minskar efterfrågan på el och påverkar elpriset.

– Även fastprisavtalen har sjunkit rejält sedan ifjol. Från 50-60 öre/kWh till 30-40 öre/kWh. Vi förväntar oss fortsatt låga priser men långsiktigt är det svårt veta vart priserna är på väg. Det kan svänga fort och kraftigt. Jag skulle rekommendera ett avtal med fast pris i ett eller tre år med bytesrätt. Då får du ett elpris som inte kan gå upp och kan teckna om till ett lägre pris om elpriset faller ytterligare, säger Jonas Stenbeck, privatkundschef Vattenfall Försäljning.

Se dagsaktuella elpriser på rörligt elpris

Se även - Så här har elpriserna utvecklats de senaste åren

Mer om elmarknaden:
Privat: Om elmarknaden just nu
Företag: Om elmarknaden just nu

Heidi Stenström, pressekreterare, 070-611 81 92, heidi.stenstrom@vattenfall.com
Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Vattenfalls vind- och solkraftspark Parc Cynog
2020-07-01

Ny undersökning från Vattenfall: Få känner till vad fossilfri el innebär

Endast en av tre svenskar känner till vad fossilfri el faktiskt innebär och knappt var fem...

En Vattenfallmedarbetare vid kraftverket i Stornorrfors
2020-06-25

Elmarknaden just nu: De låga elpriserna kom av sig

Välfyllda vattenmagasin och kraftig vårflod ger rekordlåga elpriser i norr men inte i söde...

Fotograf vid en havsbaserad vindkraftpark. Foto: Kate Drouet

Mediebank

Sök och ladda ner bilder.