Magnus Hall lämnar Vattenfall

Efter nära sex år som vd och koncernchef har Magnus Hall beslutat sig för att lämna Vattenfall. Styrelsen kommer nu att starta rekryteringsprocessen efter en ny vd och koncernchef.

– Magnus Hall har genom sitt engagemang för Vattenfalls kunder, dess medarbetare och energiomställningen samt genom sitt ledarskap på ett förtjänstfullt sätt stärkt företagets position i marknaden. Han lämnar ett finansiellt starkare och stabilare Vattenfall med ett tydligt formulerat mål – att göra det möjligt att leva fossilfritt inom en generation. Å styrelsens vägnar vill jag rikta ett varmt tack till Magnus för hans stora och värdefulla bidrag, säger Lars G Nordström, styrelsens ordförande.

– Efter många spännande och intensiva år som vd för Vattenfall har jag beslutat mig för att lämna mitt uppdrag. Det har varit en otroligt inspirerande resa tillsammans med engagerade ledningskollegor och medarbetare som alla har jobbat hårt för att föra bolaget till den position där vi är nu. Vattenfall är en av pådrivarna mot en fossilfri energiframtid och jag kommer att vara starkt engagerad till dess att en ersättare är på plats, säger Magnus Hall.

– Styrelsen kommer nu att inleda rekryteringen efter en ny vd och koncernchef med målet att säkerställa en smidig succession. Vattenfalls befintliga affärsplan och finansiella mål kvarstår oförändrade, säger Lars G Nordström.

Magnus Hall kommer att lämna Vattenfall senast 31 januari 2021.

Vattenfalls pressavdelning, +46 (0)8 739 5010, press@vattenfall.com

Karin Lepasoon
2020-07-15

Karin Lepasoon lämnar Vattenfall

Vattenfalls kommunikationsdirektör, Karin Lepasoon, har beslutat lämna Vattenfall för att ...

Anders Byström och Daniel Fåhraeus
Foto SSF

En före detta vd från energibranschen och landslagschefen från svenska skidskytteförbundet...

Fotograf vid en havsbaserad vindkraftpark. Foto: Kate Drouet

Mediebank

Sök och ladda ner bilder.