Tuomo Hatakka går i pension i slutet av året

Tuomo Hatakka, medlem i koncernledningen och chef för Vattenfalls värmeverksamhet samt företagets chef för Tyskland, går i pension i slutet av 2020, strax efter sin 64-årsdag.

– Tuomo Hatakka har i många år varit en viktig person för utvecklingen av Vattenfall och kommer att fortsätta vara det under resten av året. Hans arbete att ta vår värmeverksamhet till en ny nivå har bland annat inneburit att skapa en plan för utfasningen av kol i Berlin och trygga fortsatt tillväxt av kunder som köper våra värmelösningar. Jag är mycket tacksam för det engagemang Tuomo har visat för att se till att Vattenfall fortsatt är en av Europas främsta fjärrvärmeoperatörer, säger Magnus Hall, VD och koncernchef Vattenfall.

Tuomo Hatakka har arbetat i Vattenfall i 18 år i flera ledande befattningar. Han kommer att fortsätta fram till slutet av året för att driva energiövergången inom Vattenfalls värmeverksamhet för att möjliggöra fossilfritt liv inom en generation.

Sökandet efter en efterträdare påbörjas före sommaren.

För ytterligare information:
Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Magnus Hall
2020-07-21

Magnus Hall lämnar Vattenfall

Efter nära sex år som vd och koncernchef har Magnus Hall beslutat sig för att lämna Vatten...

Karin Lepasoon
2020-07-15

Karin Lepasoon lämnar Vattenfall

Vattenfalls kommunikationsdirektör, Karin Lepasoon, har beslutat lämna Vattenfall för att ...

Fotograf vid en havsbaserad vindkraftpark. Foto: Kate Drouet

Mediebank

Sök och ladda ner bilder.