Tuomo Hatakka går i pension i slutet av året

Tuomo Hatakka, medlem i koncernledningen och chef för Vattenfalls värmeverksamhet samt företagets chef för Tyskland, går i pension i slutet av 2020, strax efter sin 64-årsdag.

– Tuomo Hatakka har i många år varit en viktig person för utvecklingen av Vattenfall och kommer att fortsätta vara det under resten av året. Hans arbete att ta vår värmeverksamhet till en ny nivå har bland annat inneburit att skapa en plan för utfasningen av kol i Berlin och trygga fortsatt tillväxt av kunder som köper våra värmelösningar. Jag är mycket tacksam för det engagemang Tuomo har visat för att se till att Vattenfall fortsatt är en av Europas främsta fjärrvärmeoperatörer, säger Magnus Hall, VD och koncernchef Vattenfall.

Tuomo Hatakka har arbetat i Vattenfall i 18 år i flera ledande befattningar. Han kommer att fortsätta fram till slutet av året för att driva energiövergången inom Vattenfalls värmeverksamhet för att möjliggöra fossilfritt liv inom en generation.

Sökandet efter en efterträdare påbörjas före sommaren.

För ytterligare information:
Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Anders Byström och Daniel Fåhraeus
Foto SSF

En före detta vd från energibranschen och landslagschefen från svenska skidskytteförbundet...

En kvinna och en man i ett kontorslandskap
2020-03-10

Vattenfall söker 200 nya IT-talanger inom digitalisering och innovation

Fram till år 2022 kommer Vattenfall att anställa 200 nya personer till IT-verksamheten för...

Fotograf vid en havsbaserad vindkraftpark. Foto: Kate Drouet

Mediebank

Sök och ladda ner bilder.