Ringhals 4 producerar med halv kapacitet

Ringhals 4 producerar sedan kvällen lördag 23 maj med halv kapacitet efter att ena turbinen har tagits tillfälligt ur drift. Anledningen är att det har uppstått ett internt läckage av vatten i den ena generatorn, som behöver åtgärdas. 

 

Ringhals 4 meddelade idag marknaden att vattenläckaget i den ena generatorn kommer ta längre tid att åtgärda då det krävs mer omfattande åtgärder. Tills vidare fortsätter Ringhals 4 att producera el med halv kapacitet. 

Generatorn togs ur drift lördagen 23 maj efter att ett internt vattenläckage uppstått. Det oplanerade produktionsstoppet beräknas pågå till 7 augusti.  
Händelsen har ingen säkerhetspåverkan.

Ringhals 3 är avställd för planerade årliga underhållsarbeten sedan 4 maj.

Se även

Videberg Kraft väljer Rolls-Royce SMR som leverantör av ny kärnkraft i Sverige

Vattenfalls och Industrikrafts kärnkraftsbolag Videberg Kraft har valt Rolls-Royce som leverantör för ny kärnkraft på Väröhalvön, intill Ringhals. Nu inleds detaljplaneringen för tre reaktor...

Läs hela artikeln
Vattenfall‑logotyp över suddig flygvy av flerfilig trafik.

Videberg Kraft bjuder in till pressträff

Videberg Kraft välkomnar media till pressträff idag, måndag 15 juni, kl. 14.30 där det presenteras ny information om arbetet för att möjliggöra ny kärnkraft i Sverige.

Läs hela artikeln
Exteriör av Västerbergslagens Energi AB:s kontor med logotyp på tegelbyggnad.

Vattenfall avyttrar sin andel i dotterbolaget VB Energi

Efter beslut den 18 maj av fullmäktige i Ludvika respektive Fagersta kommun slutför kommunerna nu förvärvet av Vattenfalls andel i Västerbergslagens Energi AB.

Läs hela artikeln